نگاهی بر مدل کسب و کار لایکی و برند مادر

چکیده : شبکه‌های اجتماعی جدید همچون لایکی درحال ظهور هستند که با هدف قراردادن نوجوانان و اقشار و گروه‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته شده با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه تلفن همراه، ایجاد کنش‌های جمعی و منطق انگیزشی، روند رو به رشد سریع و قابل توجهی را در پیش گرفته‌اند. ظرفیت های بالقوه موجود در این پلتفرم و فضای فرهنگی مسلط بر این شبکه  اجتماعی سبب شده همچون شبکه‌های اجتماعی مشابه، سبک زندگی آحاد جامعه را متاثر ساخته و به عنوان تهدیدی فناورانه برای خانواده‌ها قلمداد شود

بینو:: اگرچه زمان زیادی از شگفتی بشر از به خدمت در آوردن کدهای صفر و یک نمی‌گذرد ولی خیلی زودتر از تصورها دنیای مجازی به موازات دنیای واقعی شکل گرفت و زندگی‌های ادمیان در اقصی نقاط جهان در دنیا واقعی را تغییر داد. حالا پاندمی کرونا نیز به مدد کشورهای گشایی‌های فضای مجازی آمده است. کمتر کسی است که باور نداشته باشد کویید 19 تاثیراتش بر گسترش فضای مجازی در سال 2020 چنان بوده که کارنامه ای متفاوت از سال 2019 برایش رقم زده است. در این میان شبکه‌های اجتماعی به مثابه بخشی اساسی و اجتناب‌ناپذیر، جوامع معاصر را در برگرفته و ابعاد و سطوح مختلف نظام اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده و این تاثیرات تا انجاست که دوره کنونی را «عصر مجازی» می‌خوانند.

شبکه های اجتماعی با قابلیت‌های جدید و جذاب خود، مخاطبان به ویژه رده‌بندی سنی نوجوان و جوان را به عمده کاربران خود تبدیل کرده‌اند. علاقه به تولید و اشتراک محتواهای تصویری علاوه بر مزیت‌هایی چون یک شبه ره صد ساله نردبان شهرت را بالا رفتن، تعداد زیادی طرفدار و یا به عبارت دقیق‌تر فالور جذب کردن، امکان کسب درآمد و … بخشی از مزیت‌هایی است که اینستاگرام و یوتیوب و تیک تاک و البته لایکی را در زمره اپلیکیشن‌های پرطرفدار قرار داده است.

شبکه‌های اجتماعی جدید همچون لایکی درحال ظهور هستند که با هدف قراردادن نوجوانان و اقشار و گروه‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته شده با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه تلفن همراه، ایجاد کنش‌های جمعی و منطق انگیزشی، روند رو به رشد سریع و قابل توجهی را در پیش گرفته‌اند. ظرفیت های بالقوه موجود در این پلتفرم و فضای فرهنگی مسلط بر این شبکه  اجتماعی سبب شده همچون شبکه‌های اجتماعی مشابه، سبک زندگی آحاد جامعه را متاثر ساخته و به عنوان تهدیدی فناورانه برای خانواده‌های ایرانی قلمداد شود. فحشا، اباحه گری، ترویج سبک زندگی لاابالی گری و بی قید تنها گوشه‌ای از آن چند میلیون‌ها محتوای ویدئویی است که نوجوانان و حتی کودکان در لایکی با آن مواجهند. محتوایی که حتی برای بزرگسالان نیز آسیب زاست!

در نوشتار پیش رو برای آشنایی بیشتر با اپلیکیشن لایکی مدل کسب و کار و برند مادر این اپلیکیشن را مورد بررسی قرار داده ایم.

مدل درآمدی لایکی

لایکی از طریق خریدهای درون برنامه ای، تبلیغات و همچنین از طریق درآمد استریم لایو درآمد کسب می کند. بسیاری از خانه های تولید موسیقی و فیلم نیز برای تبلیغ پروژه های خود با لایکی ارتباط برقرار کردند که بازهم منبع خوبی برای این شرکت بوده است. فیلم های مشهور بالیوود مانندChhichhore ، Dabangg 3 ، Panipat و Housefull 4 از طریق لایکی تبلیغ شدند و توانستند جذابیت گسترده کاربران را به دست آورند.

کسب و کار شرکت مادر

لایکی متعلق به BIGO Technology مستقر در سنگاپور است که شرکت مادر آن JOYY است. BIGO Technology (BIGO) با بیش از 30 دفتر و 6 مرکز تحقیق و توسعه در سراسر جهان ، یکی از شرکت‌های در حال رشد سنگاپور است. محصولات و خدمات BIGO در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است که از هوش مصنوعی پشتیبانی می کند. از جمله این موارد می توان به Bigo Live (پخش زنده) و Likee (بستر ویدئویی کوتاه فرم) اشاره کرد. با هدف توانمند سازی نسل جدید در یک فضای خلاقانه آنلاین، BIGo بستری را ایجاد کرده است که ازمیلیاردها زندگی الهام می گیرد[1].

ارزیابی بازار JOYY همچنان اندک است. سقف 6.6 میلیارد دلاری JOYY در بازار فعلی قابل تقسیم به دو قسمت شناخته شده و قابل انفجار است. از این میزان در بخشی 4 میلیارد دلاری، 2میلیارد دلار نقدینگی و 1.84 میلیارد دلار در Huya’s سرمایه دارد. همچنین 2.6 میلیون دلار باقی مانده مربوط به بیگو است که شامل بیگو لایو و لایکی است. Bigo به تنهایی بیش از نیمی از درآمد کل JOYY را تشکیل می دهد ، با 150٪ رشد و سود ناخالص بیشتری نسبت به Huya به دست می آورد  و این روند رشد چشمگیر JOYY را پوشانده است.

از آنجا که کوید 19 در حال تغییر در نحوه کار و سرگرمی افراد است، روندی جدید در سبک زندگی ظاهر شده است. یکی از آنها سرگرمی آنلاین است. Joyy سرگرمی ویدئویی کوتاه را از طریق چندین برنامه در رایانه شخصی و تلفن همراه، از جمله YY Live ، Bigo Live ارائه می دهد و لایکی و همچنین سرگرمی‌های eSports را از طریق Huya (HUYA) و Hago فراهم می کند.هر دو دسته هنوز در اوایل رشد هستند. با این حال  ثابت شده است که آنها در بین نسل Z بسیار محبوب هستند و به خصوص در چنین مواردی چسبناک[2] هستند.فهمیدن دلیل آن آسان است. کاربران در تمام برنامه های JOYY ساعات بیشتری را در روز صرف این برنامه ها می کنند، سپس در پلتفرم پخش استریم eSports Huya  90 درصد کاربران نیز گیمر هستند. بنابراین، کاربران هم مصرف کننده برنامه هستند و هم محتواساز.[3]در نمودار زیر محصولات این برند مادر به همراه تعداد کاربر فعال ماهیانه ارائه شده است[4]

بر اساس گزارش مذکور در انتهای سال 2019 تعداد کاربران لایکی با 115 میلیون کابر فعال ماهیانه دارای بیشترین تعداد کاربر در میان سایر پلتفرم های این برند است.رشد سال به سال لایکی با میزان 86 درصد در میان سایر زیر برندهای این شرکت مادر نمود قابل توجهی دارد.در نمودار زیر توزیع جغرافیایی این برند ارائه شده است.

اهمیت به نگرانی والدین

  • لایکی برای رفع نگرانی های فزاینده والدین از نوع محتوایی که فرزندانشان در برنامه مشاهده می کنند، با ویژگی “کنترل والدین” روبرو شد.[5]
  • لایکی به عنوان یک پلت فرم محبوب ایجاد ویدیو ، متعهد شده است که یک فضای آنلاین امن و مطمئن را در اختیار کاربران قرار دهد. روند کامل اعمال و غیرفعال کردن کنترل والدین با رمز محافظت می شود، که برای اطمینان از ایمنی کامل لازم است هر هفت روز تغییر یابد.پس از فعال شدن ، کنترل های والدین اجازه می دهد تا موارد زیر را انجام دهید:
  • همه فیلم های جدید منتشر شده توسط کاربر را به صورت خودکار به حالت خصوصی تبدیل کنید. این بدان معنی است که سایر کاربران لایکی قادر به دیدن آنها نخواهند بود.
  • پخش زنده ، اخبار و مطالب را در بخش محبوب که والدین / سرپرست برای کاربر نامناسب دانسته اند، مسدود کنید.
  • مشاهده نمایه کاربری که در نزدیکی آن است را مسدود کنید یا حساب کاربر را دنبال کنید.
  • پخش زنده تولید شده توسط کاربر را مسدود کنید.
  • پیام های خصوصی ورودی و خروجی را مسدود کنید.
  • پیام های پاپ آپ را مسدود کنید.
  • خرید درون برنامه ای را محدود کنید.[6]

[1] https://startuptalky.com/likee-app/

[2] sticky

[3] https://seekingalpha.com/article/4370310-joyy-future-no-1-online-video-entertainment-platform-in-asia-strong-upside-ahead

[4] https://seekingalpha.com/article/4333099-joyy-this-stay-home-play-cash-yield-of-37

[5] https://startuptalky.com/likee-app/

[6] https://www.prnewswire.com/news-releases/popular-short-video-app-likee-adopts-parental-controls-feature-to-filter-content-exposure-300949859.html

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله

نام مولف : علی محمدی

سال انتشار : 1400