روند تغییر صنعت برودکست در جهان

چکیده : با تغییر موضع مخاطب از تلویزیون آنالوگ به پلتفرم­های دیجیتال، حفظ ارتباط در رسانه های برودکست چالش برانگیز شده است. پخش تلویزیونی از بین نرفته و به سرعت در حال پیشرفت می باشد اما برای حفظ جایگاه خود در میان مخاطبان، نیاز به تغییرات اساسی دارد.

گزاره ­های راهبردی بینو

  • بررسی­ ها نشان می­دهد کل زمان صرف شده با رسانه سنتی (تلویزیون­های کابلی) در روز از 13ساعت و 38 دقیقه در سال 2020 به 13ساعت و 27 دقیقه در سال 2021 کاهش یافته است. در حالی که زمان صرف شده با رسانه دیجیتال، تلفن­های هوشمند و OTT افزایش یافته است.
  • بر اساس سایتeMarketer که به مصرف کشورها درسال 2021 در رسانه­ها پرداخته، به ترتیب در کشورهای امریکا، فرانسه،انگلیس، کانادا، کره جنوبی و چین علاقه­ی زیادی به پخش جریانی مشاهده شد و زمان صرف شده در رسانه­های دیجیتالی در این کشورها بیشتر از رسانه­های سنتی بوده است.
  • تی­وی باکس و تلویزیون­های هوشمند دو نوع رایج دستگاه برای پخش خدمات OTT هستند همچنین داده­ها نشان می­دهند که کنسول­های بازی نیز امروزه یکی از روش اصلی دسترسی به پلتفرم ویدیویی OTT هستند.
  • بر اساس نتایج مشخص شد که به طور کلی میزان مصرف OTT در جهان 36درصد در سه ماهه اول 2021 نسبت به همین زمان در سال 2020 افزایش داشته است. تلویزیون­های هوشمند با رشد 115درصدی بینندگان بیشترین افزایش زمان صرف شده در سه ماهه اول سال 2021 به خود اختصاص داده­اند و بعد از آن دستگاه تبلت با 43درصد رشد در جایگاه دوم قرار دارد.
  • محبوب­ترین دستگاه تلویزیون OTT متعلق به Roku است که در دسته بندی بیگ اسکرین(صفحه نمایش بزرگ) قرار دارد و 30درصد سهم تماشای تلویزیون را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

 

 

تغییرات صنعت برودکست

با تغییر موضع مخاطب از تلویزیون آنالوگ به پلتفرم­های دیجیتال، حفظ ارتباط در رسانه های برودکست چالش برانگیز شده است و مطابقت با این تغییر جهت ماندگاری طولانی مدت، ضروری است. پخش تلویزیونی از بین نرفته و به سرعت در حال پیشرفت می باشد اما برای حفظ جایگاه خود در میان مخاطبان، نیاز به تغییرات اساسی دارد. اساسا می توان گفت تغییر از یک پخش کننده تلویزیونی به یک پخش کننده سراسری است.

طبق بررسی­ eMarketer زمان تماشای تلویزیون سریعتر از آنچه پیش بینی شده کاهش یافته­است.

سال 2019 با تغییرات در بینندگان و جهش به سمت پلتفرم­های دیجیتال، سال عجیبی برای صنعت برودکست بوده است. نسل­های جوان به جای استفاده از تلویزیون به طور قابل توجهی بیشتر برنامه­ها را از طریق پلتفرم­های آنلاین مانند برنامه­های پخش استریم تلفن همراه دنبال می­کنند. البته همچنان اکثر افراد اخبار خود را از تلویزیون و منابع دیجیتالی دریافت می کنند.

برآوردها نشان می­دهد که در سال 2021 در امریکا روزانه به طور متوسط 3ساعت و 27 دقیقه به تماشای تلویزیون می پردازند. این رقم از سال 2014 به طور کلی کاهش یافته است و پیش بینی می شود روند نزولی در سال­های آینده نیز ادامه داشته باشد، بطوریکه میانگین روزانه از حدود 4 ساعت و 20 دقیقه در سال 2014 به دو ساعت و 51 دقیقه در سال 2023 کاهش خواهد یافت. تنها استثنا در این روند در سال 2020 ، هنگامی که به دلیل رشد مصرف رسانه در هنگام شیوع ویروس کرونا، مصرف افزایش یافت.

مدیر عامل اپل در سال 2015 اعلام کرد که «آینده تلویزیون برنامک ­­ها است»، منظور از این گفته این بود که اکثر تماشای تلویزیون از طریق برنامه ­های آنلاین به صورت (OTT) پخش خواهد شد. همچنین در طی چند سال گذشته شاهد آن بودیم که مشاهده OTT به یک رفتار اصلی رسانه در امریکا تبدیل شده است و اکثر تماشای تلویزیون از همین طریق بوده است.

 

 

کل زمان صرف شده با رسانه سنتی (تلویزیون­های کابلی) در روز از 13ساعت و 38 دقیقه در سال 2020 به 13ساعت و 27 دقیقه در سال 2021 کاهش یافته است. در حالی که زمان صرف شده با رسانه دیجیتال، تلفن­های هوشمند ، OTT افزایش یافته است.

همچنین بررسی ­ها نشان می­دهد پس از تسریع در کاهش تعداد بینندگان تلویزیون در امریکا از سال 2018 (3/2- درصد) تا 2019 (9/3- درصد) تا 2020 (7/4- درصد) ، پیش بینی می­شود در سال2021 نیز افت 2.4 درصدی دیگر داشته باشد و کمتر از 200 میلیون بیننده تلویزیون سنتی خواهند بود.

 

متوسط زمان صرف شده در رسانه­ های دیجیتال و سنتی در کشورهای مختلف

بر اساس سایتeMarketer که به مصرف کشورها درسال 2021 در رسانه ­ها پرداخته، به ترتیب در کشورهای امریکا، فرانسه،انگلیس، کانادا، کره جنوبی و چین علاقه­ی زیادی به پخش جریانی مشاهده شد و زمان صرف شده در رسانه­های دیجیتالی در این کشورها بیشتر از رسانه­ های سنتی بوده است.

نحوه دسترسی مردم به خدمات OTT

OTT (over-the-top)به سرویس رسانه ­ای گفته می­ شود که تحویل محتوای رسانه ­های صوتی، تصویری و دیجیتال از طریق اینترنت را تسهیل می­کند. این محتوا از طریق دستگاه­های مختلف الکترونیکی مانند تلفن­های هوشمند، تلویزیون­های هوشمند و سایر دستگاه­های متصل بدون نیاز به یک اپراتور چند سیستم برای توزیع­، انتقال می­یابد. این سرویس جریان نامحدود داده را ارائه می­دهد و بینندگان را قادر می­سازد تا به راحتی از نظر محتوایی دسترسی داشته باشند. اصطلاح OTTبرای توصیف سرویس های مبتنی بر اینترنت استفاده می شود که به کاربران امکان می دهد محتوای رسانه ای را از طریق اینترنت و بدون نیاز به اشتراک کابل یا ماهواره پخش کنند. جدا از این، OTT همچنین برای پخش موسیقی ، پخش زنده­، تماشای کانال­های آموزشی­، تبلیغات و ارتباطات نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

در  این راستا، استفاده گسترده از خدمات OTT با کیفیت بالا بر روی دستگاه­هایی مانند تلفن­های هوشمند ، لپ­ تاپ­ها، تلویزیون­های هوشمند، رایانه­ها و تبلت­ها بیشتر به رشد بازار کمک می­کند. ، دستگاه هایی که خدمات رسانه ای OTT را ارائه می دهند در مقایسه با تلویزیون­های ماهواره­ای که به طور سنتی استفاده می­شود،  قابلیت حمل، راحتی ، دسترسی و اتصال بالاتر را دارند. علاوه بر این ، استفاده از هوش مصنوعی توسط ارائه دهندگان خدمات OTT نیز موجب تقویت رشد بازار می شود.

رشد صنعت رسانه­ها و سرگرمی، همراه با افزایش فروش دستگاه­های هوشمند در سراسر جهان، یکی از عوامل اصلی رشد بازارOTT است.

 

همانطور که عادات مشاهده ویدیوی مصرف کنندگان از تلویزیون­های سنتی به انواع مختلف سرویس­های VoD (ویدیوی درخواستی) تبدیل شده است، راه­های دستیابی به آن محتوا نیز تغییر کرده است. امروزه، مصرف کنندگان می­توانند از طریق روش­های مختلف به خدمات OTT دسترسی داشته باشند:

  • دستگاه­های متصل به اینترنت شامل تلفن­های هوشند، تبلت­ها یا رایانه­های شخصی
  • تلویزیون­های هوشمند
  • ستاپ باکس
  • کنسول­های بازی

تی­وی باکس و تلویزیون­های هوشمند دو نوع رایج دستگاه برای پخش هستند، اما در هر یک از این دسته بندی­ها چندین مارک تجاری برای سهم بازار در حال رقابت هستند. در بازار تی­وی باکس، روکو ، آمازون ، گوگل و اپل به خوبی عمل کرده اند. در بازار تلویزیون­های هوشمند سامسونگ، ویزیو ، ال جی و سونی بیشتر از بقیه برندها نقش داشته­اند.

همچنین داده­ها نشان می­دهند که کنسول­های بازی امروزه یکی از روش اصلی دسترسی به پلتفرم ویدیویی OTT هستند. تحقیقات نشان می­دهد بیش از دو سوم دارندگان کنسول بیش از ده ساعت محتوای ویدیویی زنده در هفته پخش می کنند. در بین کنسول­های بازی ایکس باکس ، پلی استیشن و Wii سهام قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده­اند.

افزایش رشد زمان صرف شده بین دستگاه­های مختلف  (سه ماهه اول 2021 نسبت به سه ماهه اول 2020)

بر اساس نتایج مشخص شد که به طور کلی میزان مصرف OTT در جهان 36درصد در سه ماهه اول 2021 نسبت به همین زمان در سال 2020 افزایش داشته است. تلویزیون­های هوشمند با رشد 115درصدی بینندگان بیشترین افزایش زمان صرف شده در سه ماهه اول سال 2021 به خود اختصاص داده­اند و بعد از آن دستگاه تبلت با 43درصد رشد در جایگاه دوم قرار دارد.

محبوب­ترین دستگاه تلویزیون OTT متعلق به Roku است که در دسته بندی بیگ اسکرین(صفحه نمایش بزرگ) قرار دارد و 30درصد سهم تماشای تلویزیون را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

ادامه دارد…

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *