فیلترینگ در کشورهای مختلف جهان

بینو؛

در این نوشتار می خوانید:    

  • ظرفیت و اجرای سانسور داده‌های اینترنتی در کشورهای اروپایی
  • مطالعه موردی نحوه اجرای فیلترینگ در کشورهای: اسپانیا، انگلستان، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، آلمان، نروژ، دانمارک، ایالات متحده امریکا
  • فیلترینگ و ممنوعیت استفاده از شبکه های اجتماعی در کشورهای آفریقایی و آسیایی؛

مطالعه موردی ترکیه، چین، ویتنام، بنگلادش، کره شمالی، پاکستان، اوگاندا، کوبا،

  • فیلتر اپلیکیشن چینی تیک تاک در پاکستان، هند، امریکا، اندونزی، بنگلادش
  • فیلترینگ دائمی توییتر در :

بحرین، چین، کوبا، مصر، میانمار، ایران، کره شمالی، عربستان سعودی، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ویتنام

  • حذف توییت‌هایی با محتواهای حساسیت برانگیز سیاسی و مذهبی در:

فرانسه، هند، رژیم صهیونیستی، پاکستان، روسیه، کره جنوبی، انگلستان و ونزوئلا

 

 

بینو؛ مارال بیابان‌پیما / راه‌های مختلفی برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب وجود دارد؛ اولین و ساده‌ترین راه این است که از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در کشور می‌خواهند شبکه یا وبسایتی را فیلتر کنند. این درخواست یا به صورت درخواستی مودبانه و با عنوان همکاری مطرح می‌شود یا در برخی از موارد اجبار قانونی وجود دارد. در کشورهایی که اینترنت دولتی است، بستن آی اس پی ها ISP سخت نیست. در برخی از کشورها مانند روسیه، سیستم‌های عملیاتی – تحقیقاتی بایستی برنامه‌های امنیتی را روی سیستم‌های خود نصب کنند. چنین اقدامی ممکن است امکان بررسی داده‌های کاربران را میسر می‌کند.

از سال ۲۰۱۱- ۲۰۱۲، کشورها فیلترینگ را آغاز کردند که در سال ۲۰۱۵ حدود 62 کشور در سراسر جهان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود یا حداقل محدود کرده‌ بودند.

در حال حاضر، شماری از کشورهای آسیایی دسترسی ارتباطی به رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های ارتباطی را مسدود می‌کنند. در کشورهای چین، کره شمالی، ترکمنستان و ایران عمدتا شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند توییتر و فیس بوک مسدود شده‌اند.

لازم به ذکر است که چین سیستم ملی شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های ارتباطی خاص خود را دارد.  قطر و امارات متحده عربی نیز استفاده از تماس‌های اینترنتی از طریق IP صوتی را محدود می‌کنند. [1]

با اینحال بر خلاف تصورهای رایج سانسور اینترنت تنها شامل کشورهای آسیایی نیست؛ کشورهای آفریقایی، اروپایی و همچنین آمریکا نیز از صد درصد آزادی‌های اینترنتی برخوردار نیستند.

در این یادداشت به بررسی چند نمونه از کشورهایی که شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی از وبسایت‌ها را سانسور/ محدود یا فیلتر می‌کردند پرداخته شده است؛

 

شکل ۱. گرافیک تغییرات در آزادی اینترنت در کشورهای مختلف[2]

 

  • سانسور در اروپا

دو نمودار زیر[3]، ظرفیت و اجرای سانسور داده‌های اینترنتی در کشورهای اروپایی نروژ، سوئد، آلمان، دانمارک، فرانسه، اتریش، ایتالیا، اسپانیا، یونان، بلژیک، سوئیس و انگلستان را نشان می‌دهند که به تفکیک به شرح زیر هستند؛

 

نمودار ۱- نمودار یک بر ظرفیت و امکان فیلترینگ دلالت دارد. پرسش اصلی در تحلیل داده از این قرار است؛

فارغ از اینکه آیا کشورها فیلترینگ را عملا اجرا می‌کنند یا نه، آیا دولت‌ها ظرفیت سانسور و مسدود کردن دسترسی به صفحات وب اعم از متن، صدا و تصاویر را دارند یا خیر؟

** در این تحلیل داده، امتیاز صفر به معنای هیچگونه ظرفیت و سه به معنای ظرفیت حداکثری است.

نمودار ۱.

تفسیر نمودار:

۰- دولت فاقد هرگونه توانایی برای فیلترینگ هر سایت در اینترنت است.

۱- دولت ظرفیت محدودی برای جلوگیری از دسترسی به چند سایت در اینترنت دارد.

۲- دولت در صورت تمایل ظرفیت کافی برای مسدود کردن دسترسی به بیشتر اما نه همه سایتهای خاص در اینترنت را دارد.

۳- دولت این توانایی را دارد که در صورت تمایل دسترسی به هر سایتی را در اینترنت مسدود کند.

 

این نمودار نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، یونان با نرخ ۲.۵۱ بالاترین نرخ را در ظرفیت فیلترینگ داشته است. اما بیشترین رشد به ایتالیا اختصاص دارد که در سال ۲۰۱۸ شیبی تند پیدا می‌کند.

 

نمودار ۲- نمودار ۲ بر اجرای فیلترینگ دلالت می‌کند. پرسش اصلی در تحلیل داده از این قرار است:

هر چند وقت یک بار دولت با فیلتر کردن (مسدود کردن دسترسی به برخی از وب سایت‌ها) اطلاعات سیاسی (متن، صدا، تصاویر یا فیلم) را در اینترنت سانسور می‌کند؟

**‌ امتیاز یک به معنای اکثر مواقع و امتیاز چهار به معنای هیچ زمانی یا به ندرت است.

نمودار ۲.

تفسیر نمودار

خیلی اوقات این یک روش عادی برای دولت است که محتوای سیاسی را حذف می کند  به جز سایتهایی که طرفدار دولت هستند.

1- اغلب اوقات. دولت معمولاً محتوای سیاسی آنلاین را حذف می‌کند ، به جز سایتهایی که طرفدار دولت هستند.

2- گاهی اوقات. دولت با موفقیت حدود نیمی از محتوای مهم سیاسی آنلاین را حذف می کند.

۳- به ندرت. تنها چند مورد بوده است که دولت محتوای سیاسی را حذف کرده است.

۴- هرگز، یا تقریباً هرگز.

 

نتایج این داده‌ها نشان می‌دهد که تقریبا این کشورهای اروپایی، به ندرت دسترسی به اینترنت را مسدود می‌کنند و بازهی ۳.۳ تا ۴ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

اسپانیا– باوجود این، داده‌های اسپانیا حائز اهمیت است که بیشترین تغییرات را دارد. اسپانیا در سال ۲۰۱۷ و پس از آن در سال ۲۰۱۹ گاهی اوقات استفاده از صفحات وب را برای شهروندانش مسدود کرده بود.

با نگاهی به تحولات اسپانیا مشخص می‌شود که در سال ۲۰۱۷، به دلیل برگزاری همه پرسی در کاتالونیا، استفاده از اینترنت با سانسور دولتی همراه شد و تقریبا بیش از ۱۴۰ دامنه سانسور شده بود. اقدامی که به آتش خشم معترضان دامن زد. [4]

در سال ۲۰۱۹ نیز، دادگاه عالی اسپانیا ۹ نفر از جدایی‌طلبان کاتالونیا را به ۹ تا ۱۳ سال زندان محکوم کرد. محکومیت جدایی طلبان باعث افزایش اعتراضات در شهر بارسلونای اسپانیا شد. اتفاقی که در این دوران سانسور صفحات وب را به همراه داشت. البته گفتنی است که به موجب حکم سلطنتی ۱۴/۲۰۱۹ مورخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹، به بهانه مقابله با تهدیداتی همچون سرقت اطلاعات و حملات سایبری به زیر ساخت‌ها، دولت این اختیار را دارد تا در واکنش به شرایط ویژه، استفاده از اینترنت را محدود کند.[5]

 

انگلستان – در انگلستان، افزایش سانسور و قاعده‌مندی استفاده از برخی از صفحات وبسایت، در سال ۲۰۱۵ افزایش داشته و نشان می‌دهد در این تاریخ، به موجب قانون جرایم جدی ۲۰۱۵ انگلستان، بند ۶۹،  محدودیت سنی برای استفاده از سایت‌های پورنوگرافی وضع شده که فقط افراد بالای ۱۸ سال اجازه استفاده از اینگونه محتواها را خواهند داشت.

این سانسور در سال ۲۰۱۵ برای حمایت از حقوق کودکان در برابر پازار و سو استفاده‌های جنسی وضع شد. قوانین انگلستان و اسناد بین‌المللی داشتن، توزیع، به اشتراک‌گذاری و یا ساخت تصاویر مستهجن از کودک را جدای از موارد فوق جرم می‌داند[6].

 

اگرچه این نمودار برای سایر کشورهای اروپایی خطی ممتد و بدون تغییر دارد اما به این معنا نیست که سانسور در کشورهای اروپایی هرگز اتفاق نمی‌افتد.

 

فرانسه – اگرچه نمودار خطی ممتد را برای فرانسه نشان می‌دهد (رنگ بنفش)، اما عدد مشخص شده کمتر از ۳.۵ است. استفاده از اینترنت در فرانسه نیز با محدودیت و سانسور همراه است که بخش مهمی از آن به محدودیت استفاده از وبسایت‌های پورنوگرافی و همچنین وبسایت‌های که منتشر کننده مفاهیمی در ارتباط با تروریسم و نژاد پرستی است، بر می‌گردد. بر اساس آمار «freedom of house» جایگاه آزادی صفحات وب در فرانسه در سال ۲۰۱۳ رتیه ششم بود که این با سقوط در سال ۲۰۱۵ به جایگاه دوازدهم تنزل پیدا کرد[7].

محدودیت استفاده از اینترنت در فرانسه پس از آن وضع شد که در هفتم ژانویه ۲۰۱۵ حمله تروریستی در دفتر مجله شارلی ابدو رخ داد. پس از این اتفاق نظارت بر محتوای وب و پیگیرد قانونی کاربران منتشرکننده‌ی محتواهای مربوطه، افزایش یافت. به طور کلی، در فرانسه اینترنت برای اکثر مردم در دسترس است. مسدود کردن وب سایت‌ها و حذف محتوا معمولاً تحت نظارت دقیق قضایی یا اداری است. با این حال، نظارت الکترونیکی هم از نظر دامنه و هم از نظر فراوانی افزایش یافته است.

گفتنی است استفاده از توییتر در فرانسه نیز بدون سانسور نیست و توییت‌های حساس به موضوعات سیاسی و مذهبی در فرانسه توسط توییتر پاک می‌شوند[8].

 

بلژیک – به شرط درخواست دادستان، همه ارائه دهندگان اینترنت بلژیک از آوریل 2009 چندین DNS (سامانه نام دامنه- ساناد) را فیلتر کرده‌اند. این فیلترینگ ممکن است به دلیل انجام فعالیت‌های غیرقانونی وبسایت یا نمایش اطلاعاتی که مغایر با نظم و اخلاق عمومی باشد، صورت گیرد. برخلاف سایر کشورها، فیلترینگ شبکه‌های پورنوگرافی در بلژیک نه فقط به دلیل انتشار محتوای نامناسب صورت می‌گیرد، بلکه هدف اصلی، حمایت و تضمین اطلاعات شخصی کاربرانی است که هویتشان به دلیل استفاده از این وبسایت ها در معرض تهدید قرار گرفته است[9].

 

ایتالیا– ایتالیا نیز از جمله کشورهای اروپایی است که وبسایت‌هایی نامتعارف را به دلیل انتشار محتواهای خارج از عرف و پورنوگرافی فیلتر می‌کند.

 

آلمان – در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک قانون فدرال برای مسدودسازی دسترسی به محتوای پورنوگرافی در آلمان به تصویب رسید.

 

نروژ و دانمارک – نروژ و دانمارک نیز وبسایت‌هایی که ارائه دهنده خدمات پورنوگرافی کودکان هستند را مسدود می‌کنند. نروژ همچنین «کلام نفرت»[10] را که بر هرگونه تحقیر و توهین و تمسخر به افراد به دلیل نژاد، خاستگاه قومی گرایش مذهبی و فلسفه زندگی باشد را منع می‌کند.

 

  • سانسور در آمریکا

 

نمودار ۳.

 

نمودار فوق سه مفهوم را نشان می‌دهد؛

  • اول آنکه به رغم ظرفیت بالای فیلترینگ در آمریکا (در بازه ماکزیمم)، اما در این کشور گاهی اوقات و به ندرت، مسدود و محدود کردن شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها رخ می‌دهد.
  • دوم آنکه در سال ۲۰۱۹ ظرفیت فیلترینگ افزایش یافته و همزمان با افزایش محدودیت‌ استفاده کاربران از وبسایت‌ها روبه رو هستیم.
  • سوم آنکه پس از سال ۲۰۱۹ هر دو نمودار شیب نزولی دارند؛ به این معنا که پیش بینی می‌شود علاوه بر کاهش ظرفیت‌های فیلترینگ، محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب ادامه خواهد داشت.

 

از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ چندین تحول در زمینه فضای وب و اینترنت صورت گرفت. برخی از این اقدامات منجر به محدودیت در استفاده از اینترنت شد و برخی تاثیرات مثبتی در استفاده از آن داشت. [11]

  1. ادغام شرکتهای ارتباطی مانند Sprint و T- mobile و همچنین تملک شرکت‌های AT&T توسط کمپانی Time warner دسترسی آزاد مشتریان به اطلاعات و تکنولوژی های ارتباطی و خدمات ارتباطی را تهدید می‌کند.
  2. تصمیم کمیسیون فدرال ارتباطات برای لغو اینترنت آزاد[12] از ژوئن ۲۰۱۸ به اجرا درآمد. مقامات دولتی، شرکت های فناوری و گروه‌های مدنی در آن زمان تلاش کردند تا از بی‌طرفی شبکه اینترنت[13] در برخی از ایالت‌ها و سراسر کشور محافظت کنند.
  3. ادامه انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی، در جریان رویدادهای حساس سیاسی، از جمله انتخابات میان دوره‌ای نوامبر ۲۰۱۸ و جلسات تایید کنگره برای «برت کاوانو»، نامزد دیوان عالی.
  4. سازمان‌های اعمال قانون و آژانس‌های مربوط به امور مهاجرتی به صورت فزاینده‌ای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار داده و تحقیقات را بی سر و صدا برای ردیابی وسایل الکترونیکی مهاجران انجام دادند. در عین حال چنین اقدامات نگران کننده‌ای شامل رصد فعالیت‌هایی که در قانون برای انجام آنها ضمانت وجود دارد مانند اعتراضات مسالمت آمیز و جمع‌اوری اخبار صورت گرفته است.
  5. در حکمی که توسط کارشناسان آزادی‌های مدنی مورد تقدیر قرار گرفت، دیوان عالی حکم داده است که دولت ایالات متحده برای جمع‌آ‌وری سوابق اطلاعاتی و مکان های جغرافیایی مشترکان سرویس‌های تلفن همراه باید حکم قانونی داشته باشد.

 

  • سانسور در کشورهای آفریقایی و آسیایی
  • ترکیه

در سال ۲۰۱۵، ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ترکیه به این بهانه صورت گرفت که گروهی از حزب کمونیست مارکسیست لنینیست (م.ل.ک.پ) یک دادستان را گرونگان گرفته و مطالب و عکس‌ های مرتبط با این عملیات را منتشر کردند. به دنبال این اتفاق که در نهایت منجر به کشته شدن این دادستان شد، دولت ترکیه اعلام کرد شبکه های اجتماعی به این دلیل که محدودیت و منعی برای مقابله با انتشار تصاویر آزارد دهنده ندارد باید مسدود شوند[14].

پس از آنکه در سال ۲۰۱۴، فایل صوتی در توییتر منتشر شد که بر فساد دولت طیب اردوغان «رئیس‌جمهور ترکیه» دلالت می کرد، به دستور اردوغان در ان دوره دسترسی به توییتر کاملا مسدود شد[15].

این ممنوعیت فقط به مدت دو هفته ادامه داشت. اما در سال ۲۰۱۵ مجددا به طور موقت مسدود شد. این بار نیز فیس بوک و یوتیوب بسته شدند.

اگرچه از سال ۲۰۱۵، ممنوعیت‌ استفاده از توییتر برداشته شده است، اما ترکیه همچنان با استفاده از توییتر مشکل دارد. این کشور تعداد زیادی درخواست حذف توییت را ارسال کرده است، به گونه‌ای که بیشترین تعداد درخواست‌ها برای مسدود شدن توییتر را در سال‌های 2014 ، 2015 و 2016 به خود اختصاص داه است.

به طور کلی مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی در ترکیه موقتی است و بر اساس رویداد‌های مختلف برای مدت زمان کوتاهی استفاده از آن محدود شده و سپس آزاد می‌شود.

 

  • چین

سیستم اینترنتی چین مجهز به فایر وال بزرگ و گسترده‌ای است که امکان دسترسی کاربران به هر شبکه‌ای از صفحات اجتماعی را دشوار یا غیر ممکن می‌کند. همچنین استفاده از وی پی ان ممنوع است، مگر آنکه به تایید دولت رسیده باشد.

البته ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در چین خالی از لطف نبوده است؛ چین دارای یک سایت ملی رسانه‌ای به نام weibo است؛ نوعی بومی سازی شبکه‌های اجتماعی که این امکان را می‌دهد تا صنعت فناوری داخلی رو به رشد خود را در انحصار خود درآورد.

در همین حال برخی از مناطق چین، امکان دسترسی به فیس بوک را میسر کرده است. مثلا، مناطقی در شانگهای و همچنین هنگ کنگ، دسترسی به فیس بوک امکان پذیر است.

 

  • ویتنام

سانسور شبکه‌های اجتماعی در ویتنام در سال 2009 صورت گرفت که این کشور به مدت یک هفته دسترسی به فیس بوک را مسدود کرد. اگرچه آنها هرگز این ممنوعیت را رسماً تصدیق نکردند.

 

امروزه، علی رغم اصرار و ادعای دولت مبنی بر عدم سانسور رسانه‌های اجتماعی، ویتنام همچنان (و به تعبیر مقامات طور تصادفی) دسترسی به سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند. به طور مثال، در ژوئن 2016 استفاده از LinkedIn فیلتر و ممنوع شد. هرچند که دولت تلاش کرد این خواست و اراده دولت را در فیلتر کرن لینکدین انکار کند، بعدا ثابت شد که دروغ گفته‌اند و به دستور مقامات ممنوعیت استفاده از این شبکه صادر شده بود. [16]

 

  • بنگلادش

در سال 2015، دادگاه عالی بنگلادش تصمیم گرفت که حکم اعدام دو مجرم جنایتکار جنگی را تایید کند که به دنبال این تصمیم، دسترسی به اینترنت برای همگان مسدود شد. پس از اجازه مجدد به استفاده از اینترنت، تعدادی از خدمات  اینترنتی همچون فیس بوک و برنامه های پیام رسانی معروف مانند WHATSAPP مسدود ماندند. اگرچه دولت این ممنوعیت را در ابتدا یک اشتباه نامید، اما سرانجام با اشاره به نگرانی‌های ایمنی در مورد عدم دسترسی کاربران به برخی از شبکه‌های اجتماعی، بیانیه خود را اصلاح کردند.

در بنگلادش، دسترسی به فیس بوک بیش از یک ماه غیر ممکن بود و استفاده از توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی برای مدت زمان طولانی تری ممنوع ماندند.

در حال حاضر، بنگلادش امکان دسترسی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ممکن کرده، اما مردم هنوز باید هزینه‌های مربوط به اینترنت برای دسترسی به اپلیکیشن‌هایی مانند فیس بوک را بپردازند. چنین اقدامی بر ساعات صرف شده در شبکه های اجتماعی تاثیر گذاشته و احتمالا افراد زمان کمتری را در فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ می گذرانند[17].

 

  • کره شمالی

زمانی که درباره ممنوعیت استفاده از اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی می گوییم، بی‌درنگ کره شمالی را در نظر می‌آوریم؛ بله، کره شمالی همه چیز را فیلتر می‌کند.

سانسور در کره شمالی بسیار فراتر از حوزه رسانه‌های اجتماعی است. در کره شمالی بیشتر افراد اجازه استفاده از اینترنت را ندارند، چه رسد به سیستم عامل‌ شبکه‌های اجتماعی غربی مانند فیس بوک یا توییتر.

دسترسی به اینترنت منحصراً برای مقامات عالی رتبه دولتی، دانشمندان و دانشجویان نخبه محفوظ است. اما حتی برای این گروه از افراد نیز استفاده از اینترنت با محدودیت و نظارت شدیدی همراه است. این نظارت در مورد مقامات کره شمالی مستقر در خارج نیز اعمال می‌شود. کلیه ارتباطات اینترنتی که این افراد به آنها دسترسی دارند توسط کارمندان کره شمالی کنترل می‌شود.

هدف این کشور کنترل همه اشکال رسانه‌ای است که مردم آن استفاده می‌کنند، از رادیو گرفته تا تلویزیون تحت حمایت دولت، تا یک اینترنت مجاز توسط دولت.

استفاده ازVPN  نیز غیرقانونی است و مجازات‌های استفاده از آنها نامشخص است. در حالی که برخی می‌گویند این تخلفات با جریمه‌های‌ ساده روبه رو می‌شود، برخی دیگر اشاره کردند كه مجازات استفاده از وی پی ان در کره شمالی اعدام است.

 

  • پاکستان

پاکستان کشوری است که دولت فعالیت‌های اینترنتی مردم آن، به ویژه مسائل مذهبی را کنترل می‌کند. در مواردی، پاکستان دستور فیلترینگ فیس بوک را به دلیل انتشار مطالب کفرآمیز و خلاف اسلام، صادر کرد.

در همین حال، به گفته کاربران و یک اطلاعیه صادر شده توسط دولت، پاکستان به طور موقت چندین سرویس رسانه اجتماعی را در کشور آسیای جنوبی مسدود کرده است. در حکمی تحت عنوان «مسدود کردن کامل بسترهای نرم افزاری رسانه‌های اجتماعی» دولت پاکستان به اداره مخابرات پاکستان دستور داد تا در روز برپایی نماز جمعه، از ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر روز جمعه به وقت محلی، از بستر سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر، فیس بوک، واتس اپ، یوتیوب و تلگرام جلوگیری کند. [18]

این اقدام به دنبال ان صورت گرفت که پاکستان به دنبال سرکوب یک گروه تروریستی و مقابله با افرادی که بود که قصد داشتند در برپایی نماز جمعه مشکلاتی ایجاد کنند.

تیک تاک نیز به دلیل انتشار ویدیوهای غیر اخلاقی در پاکستان فیلتر شد.  دادگاه عالی در شهر پیشاور به مقامات مخابراتی کشور – اداره مخابرات پاکستان (PTA) دستور داد تا TikTok را ممنوع کند.

اداره مخابرات پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دستور را اجرا خواهد کرد و «دستورالعمل‌هایی را به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ارسال کرده تا بلافاصله دسترسی به برنامه TikTok را مسدود کنند».

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، «قاضی رشید خان»، رئیس دادگاه عالی پیشاور، برخی از فیلم ها را در TikTok به عنوان «غیر قابل قبول برای جامعه پاکستانی» توصیف کرد و گفت که این فیلم ها «مبتذل» هستند. [19]

 

  • اوگاندا

فیلترینگ در اوگاندا عجیب است. به جای ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، در اوگاندا دولت به جای مسدود کردن سرویس‌های اجتماعی، در تلاش است تا برای استفاده از این سرویس‌های خارجی مالیت وضع کند.

طبق این طرح، افراد برای استفاده از برنامه‌های مختلف تلفن همراه همچون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و واتساپ می‌بایستی روزانه ۲۰۰ شیلینگ اوگاندا مالیات پرداخت کنند. منتقدان مالیات، رئیس جمهور اوگاندا را متهم کردند که سعی دارد صدای فقیرترین شهروندان را خفه کند و حق آزادی بیان را از آنها بگیرد.

یووری موسونی، رئیس جمهور اوگاندا در دفاع از طرح خود گفت: این هدف جلوگیری از «گسترش شایعات» و کسب درآمد از برنامه‌های محبوب و البته تحت کنترل خارجی است. موافقان این طرح مدعی‌اند که طرح مالیاتی پیشنهادی، توسط مردم به خوبی دریافت نشده است، اما رئیس جمهور اوگاندا با اشاره به استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک کالای لوکس از طرح مالیاتی خود دفاع کرد.[20]

 

  • کوبا

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در کوبا چندان محل بحث نیست؛ در واقع در کوبا دسترسی به اینترنت در خانه‌ها محدود است و عموم مردم نمی‌توانند به راحتی از خدمات اینترنتی در خانه بهره‌مند شوند. در کافه‌ها نیز اینترنت به نسبت درآمدی که دارند بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست.

 

  • مصر

انقلاب در کشورهای عربی از جمله مصر، سر فصل جدیدی را در خصوص جایگاه شبکه‌های اجتماعی در تغییر معادلات قدرت ایفا کرد. فیس بوک جایی بود که تغییرات سیاسی مصر قم زده شد.[21] در نتیجه این تحولات، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مصر برای مدت محدودی ممنوع شد.

 

 

  • فیلتر اپلیکیشن چینی تیک تاک

تیک تاک یک شبکه اجتماعی چینی است که هم برای آی او اس و هم اندروید قابل نصب است. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و در سال ۲۰۱۷ با عنوان «تیک تاک» در خارج از چین مورد استفاده قرار گرفت. تیک تاک به کاربران این جازه را می‌دهد تا فیلم‌های کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند. اما این شبکه اجتماعی در همه کشورها به راحتی در دسترس نیست؛

 

پاکستان – همانطور که در بالا به آن اشاره شد، دولت پاکستان با «غیر اخلاقی و مبتذل» نامیدن محتوای تیک تاک، دستور مسدود کردن آن را صادر کرد.

 

هند هند نیز دستور مسدود کردن تیک تاک را صادر کرد. بر خلاف پاکستان که به نظر می‌رسد محتوای نامناسب را دلیل اصلی فیلترییگ تیک تاک اعلام کرد، دولت هند گفته است که علاوه بر تیک تاک، ۵۹ اپلیکیشن چینی را نیز مسدود خواهد کرد. هند دلیل این اقدام را نگرانی از اینکه این برنامه‌ها در فعالیت‌هایی تهدید می‌كنند «امنیت ملی و دفاع از هند، كه در نهایت به حاكمیت و تمامیت هند آسیب می رساند» دانست. البته در برخی از منابع، اعلام شده است که هند، ۲۲۴ اپلیکیشن چینی را مسدود کرده است [22]

در این تصویر لیستی از اپلیکیشن هایی که در هند ممنوع هستند، قابل مشاهده است؛ [23]

شکل ۲. لیست اپلیکیشن‌های چینی فیلتر شده در هند

 

 

ایالات متحده آمریکا – ایالات متحده آمریکا، همزمان با افزایش تنش‌ها در روابط این کشور با چین، اپلیکیشن تیک تاک و همچنین مالک آن، شرکت «بایت دانس» را زیر ذره بین قرار داد. در نتیجه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده بود که دو اپلیکیشن چینی تیک تاک و وی‌چت نه تنها از اپ استور آمریکا حذف می‌شوند، بلکه هیچ شرکت آمریکایی اجازه میزبانی این اپلیکیشن ها را ندارد. برخی گزارش ها نشان می‌دهد که دونالد ترامپ که در آن هنگام رئیس جمهور آمریکا بود، به مالکان چینی شرکت بایت دنس، ۴۵ روز فرصت داده بود تا این برنامه را به یک شرکت مستقر در آمریکا بفروشد. اما این شرکت با خریداری کردن شرکت Music.ly به ارزش یک میلیارد دلار، آن را با تیک تاک ادغام کرد و از این طریق محبوبیت آن رشد چشمگیری داشت. [24]

 

در حال حاضر، لایحه ممنوعیت استفاده از تیک تاک، در کمیسیون مجلس آمریکا تصویب شده است[25]. سناتور «جاش هاولی» اعلام کرده بود که کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا، لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، کارمند فدرال دولت آمریکا اجازه دانلود و نصب اپلیکیشن تیک تاک را نخواهند داشت [26]. به نمودار ۳ رجوع کنید.

 

اندونزی – سوم ژانویه ۲۰۱۸، دولت اندونزی محتواهای منتشر شده در تیک تاک را «پورنوگرافی، نامناسب و مبتذل» نامید و دستور فیلترینگ آن را صادر کرد. اندکی بعد، تیک تاک متعهد شد تا بیست کارمند را برای سنجش محتوا و سانسور محتواهای نامناسب در اندونزی تعیین کند. پس از آن ممنوعیت برداشته شد.

 

بنگلادش – بنگلادش نیز به دلیل محتوای نامناسب تیک تاک، دستور فیلترینگ آن را صادر کرد. البته سانسور شبکه‌های اجتماعی در بنگلادش تنها محدود به تیک تاک نیست؛ در بالا درمورد فیلترینگ در بنگلادش توضیح داده‌ایم.

 

  • فیلترینگ توییتر

در رتبه‌بندی الکسا، توییتر در جایگاه یازدهم قرار دارد؛ اپلیکیشن محبوبی که اظهار نظر در مورد هر چیزی در آن آزاد است. اما آیا استفاده از توییتر در تمامی کشورها آزاد است؟

بدون شک پاسخ به این پرسش خیر خواهد بود. در بالا، چندین مورد از کشورهایی که استفاده از توییتر در ان فیلتر است را شرح داده‌ایم. توییتر در برخی از کشورها به طور کلی مسدود است و در برخی از کشورها محتواهای نامناسب یا حساسیت برانگیز پاک می‌شود. [27]

  • استفاده از توییتر در این کشورها به طور دائمی مسدود است:

بحرین، چین، کوبا، مصر، میانمار، ایران، کره شمالی، عربستان سعودی، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ویتنام

  • در این کشورها، توییت‌هایی با محتواهای حساسیت برانگیز سیاسی و مذهبی پاک می‌شوند:

فرانسه، هند، رژیم صهیونیستی، پاکستان، روسیه، کره جنوبی، انگلستان و ونزوئلا

 

منابع:

[1] https://www.statista.com/chart/23804/countries-blocking-social-media/

[2] رنگ قرمز کاهش حداکثری، رنگ نارنجی کاهش متوسط، رنگ زرد بدون تغییر، رنگ آبی افزایش حداقلی و رنگ سبز افزایش حداکثری. منبع:

https://freedomhouse.org/countries/freedom-world/scores

[3] https://www.v-dem.net/en/

[4] https://venturebeat.com/2017/10/02/spains-internet-censorship-during-catalonian-referendum-was-completely-unjustified/

[5] https://www.liberties.eu/en/stories/digital-censorship-website-closed-spain/18258

[6]

[7] https://freedomhouse.org/country/france/freedom-net/2019

[8] https://www.cyberghostvpn.com/en_US/twitter-vpn

[9] https://opennet.net/research/regions/europe

[10] Hate speech

[11] https://freedomhouse.org/country/united-states/freedom-net/2019

[12] The Federal Communications Commission Open Internet Order

[13] net neutrality‎

[14] https://www.businessinsider.com.au/the-six-countries-that-block-social-media-2015-4?r=US&IR=T

[15] https://www.cyberghostvpn.com/privacyhub/countries-ban-social-media/

[16] ibid

[17] https://foreignpolicy.com/2020/07/23/asian-countries-waking-up-dangers-social-media-net-neutrality-tiktok-india-bangladesh-pakistan/

[18]این مقاله در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۲۱ نوشته شده است

https://techcrunch.com/2021/04/16/pakistan-temporarily-blocks-social-media/

[19] این مقاله در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۱ نوشته شده است؛

Pakistan bans TikTok again over ‘immoral and objectionable’ videos

[20] https://www.wired.com/story/uganda-social-media-tax-stays-for-now/

[21] https://www.nytimes.com/2012/02/19/books/review/how-an-egyptian-revolution-began-on-facebook.html

[22] https://www.republicworld.com/technology-news/apps/how-many-chinese-apps-banned-in-india-till-now-see-the-full-list.html

[23] https://techcrunch.com/2020/06/29/india-bans-tiktok-dozens-of-other-chinese-apps/

[24] https://www.vulture.com/2020/08/tiktok-ban-usa-explained.html

[25] https://www.reuters.com/technology/bill-ban-tiktok-us-government-devices-passes-committee-2021-05-12/

[26] این مقاله در تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۱ نوشته شده است؛

https://www.reuters.com/technology/bill-ban-tiktok-us-government-devices-passes-committee-2021-05-12/

[27] https://www.cyberghostvpn.com/en_US/twitter-vpn

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله