برترین شبکه‌های اجتماعی در سال 2021 (بیشترین دانلود)

بینو:: سال 2021 را همچنان می‌توان سال پیشتازی رسانه‌های اجتماعی خواند. در این میان در پایان این سال نیز شبکه اجتماعی چینی «تیک‌تاک» همچنان رکودآفرین شد. تیک تاک توانست با 656 میلیون دانلود در سراسر جهان، عنوان اپلیکیشن با بیشترین دانلود در سراسر جهان در سال 2021 را به نام خود ثبت کند. این رکورد زمانی تکمیل می‌شود که این شبکه اجتماعی چینی با 94 میلیون دانلود در ایالات متحده امریکا –کشور مادر غول‌های شبکه اجتماعی- نیز در رتبه اول قرار گرفت. – نکته قابل توجه و البته در حاشیه اینکه نتایج تحقیقات صورت گرفته از جمله مطالعات وب‌سایت تحلیلی«Apptopia» حاکی از آن است که اپلیکیشن‌های اسیایی به طور قابل توجهی در امریکا محبوب هستند. به عنوان مثال «بیگولایو» (Bigo Live)، پلتفرم استریم، و لایکی (Likee) شبکه اجتماعی مختص ویدیوهای کوتاه جزو 10 برنامه با بیشترین دانلود در امریکا معرفی شده‌اند.

بر اساس روند رشد کاربران تیک تاک، آینده پژوهی‌های معتبر جهانی حاکی از آن است که این شبکه اجتماعی در سال 2022 به بیش از 1 و نیم میلیار کاربر فعال ماهانه برسد. میزان کاربری که ناگفته پیداست این شبکه اجتماعی را به پایگاه نسل Z  یا نسل بومیان دیجیتال و جوانان تبدیل خواهد کرد.

روند رشد و صعود تیک‌تاک در سالی که گذشت بسیار پرشتاب‌تر از سایر رقبا بود. اگرچه اینستاگرام قابلیت «Reels»، اسنپ چت، «Spotlight» و یوتیوب دارای «Shorts» اما در میان این رقبا و فرمت ویدیوهای کوتاه‌شان تیک‌تاک گوی سبقت را از سایرین ربوده و توانسته پیشتاز باشد. از این رو اغلب کارشناسان اشتراک نظر دارند که اگر این شبکه اجتماعی در کشوری مانند هندوستان از ژوئن 2020 ممنوع نمی‌شد، چه بسا خیلی زودتر از افق 2022 به این تعداد کاربر فعال ماهانه می‌رسید. با این‌حال نگاهی به شبکه‌های اجتماعی محبوب هندوستان نیز تایید می‌کند که در این کشور نیز در سایه ممنوعیت تیک‌تاک برنامه‌های مشابه این اپلیکیشن همچون MX TakaTak و Josh که به ویدئوهایی کوتاه با مضمون‌هایی چون زیبایی، آواز، آشپزی و … اختصاص دارد، پیشنهاد شده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تیک‌تاک همچنین می‌تواند رکورد دیگری را در سال 2022 به نام خود ثبت کند؛ اینکه این برنامه می‌تواند از 3 میلیارد دانلود در سراسر جهان عبور کند و به 3 میلیارد هزینه در سراسر جهان، هم در پلتفرم ای.او.اس و هم در اندروید برسد. چنین هزینه‌های درون‌برنامه‌ای، مستقیماً به نفع سازندگان محتوا است و شامل کمک‌های مالی و محتوایی در جریان پخش زنده می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید دیگر رقبا در سال پیش‌رو برای رسیدن به روند صعودی «تیک‌تاک» چه مزیت رقابتی را عیان خواهند کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله