جنگ روسیه و اوکراین؛ میدان جنگ غول‌های فناوری

به گزارش بینو؛؛ چندی پیش پیتر سینگر، استراتژیست در بنیاد آمریکای نو و استاد دانشگاه آریزونا در یکی از سخنرانی‌های خود از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و به عبارت کلی رسانه‌های نوین به مثابه سلاح نام برده بود. تعبیری دقیق و البته قابل تأمل که وقتی از یکی از مهم‌ترین آینده‌پژوهان در عرصه امنیت ملی ایالات متحده امریکا می‌شنوی، قابل تأمل‌تر می‌شود. حالا در میانه جنگ روسیه و اوکراین این تعبیر را می‌توان به معنای دقیق‌تری عملیاتی شده حس کرد.

غرب مدعی است رسانه‌های اجتماعی به یکی از جبهه‌های تهاجم روسیه به اوکراین تبدیل شده‌اند، جایی که اطلاعات بعضاً گمراه‌کننده به سرعت در حال گسترش هستند. از سوی دیگر روسیه نیز شبکه‌های اجتماعی را به ارائه اخبار جعلی از تهاجم خود به اوکراین متهم می‌کند.

جنگ روسیه و اوکراین تحریم‌های زیادی را علیه دولت مسکو در پی داشته که به ضرر رسانه های دولتی روسیه تمام شده است.در حالی که نیروهای روسی در حال حمله به اوکراین هستند، رهبران فناوری در جهان به این وضعیت واکنش نشان دادند. رهبران اوکراینی با شرکت­های برتر فناوری جهان از جمله گوگل و اپل تماس گرفتند تا خدمات خود را در روسیه محدود کنند. در این بین شرکت­های غول فناوری از جمله آلفابت مالک یوتیوب، متا مالک فیس­بوک، بایت دنس مالک تیک­تاک و مایکروسافت رسانه‌های دولتی روسیه مانند RT و اسپوتنیک را در پلتفرم‌های خود محدود می‌کنند.

توییتر هم به طور موقت نمایش تبلیغات در اوکراین و روسیه را به حالت تعلیق درآورده است تا به زعم خود، امنیت مردم را در بحبوحه درگیری نظامی بین دو کشور در اولویت قرار دهد. توییتر اشاره کرد که تبلیغات می تواند حواس کاربران را از اطلاعات مهم منحرف کند.

غول‌های فناوری ایالات متحده هم از سوی روسیه و هم از طرف غرب برای پاسخ به درگیری در اوکراین نیز تحت فشار هستند. فعالیت رسانه­های دولتی روسیه در پلتفرم­های رسانه­های اجتماعی به عنوان یک موضوع بحث برانگیز برای شرکت­های بزرگ فناوری در جریان تهاجم این کشور به اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه»می­نامد، ظاهر شده است.

میخائیلو فدروف، معاون رئیس جمهور اوکراین در توییتی اعلام کرد که به دو شرکت بزرگ فناوری در جهان، یعنی اپل و گوگل، نامه نوشته است.  فدروف همچنین اشاره کرده است که که با تیم کوک، مدیرعامل اپل تماس گرفته است تا با حمایت از بسته تحریم‌های دولت آمریکا، خدمات اپل استور را برای شهروندان فدراسیون روسیه مسدود کند. معاون رئیس جمهور اوکران همچنین از گوگل خواست که خدمات خود را در فدراسیون روسیه از جمله «گوگل­پلی» متوقف کند.

آنچه در ادامه می آید مرور برخی از اقدامات صورت گرفته در این میدان جنگ مجازی است…

دریافت نسخه کامل الکترونیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *