اظهارات ایلان ماسک چه گمانه‌هایی را تقویت می کند؟

بینو؛؛ ایلان ماسک  سحرگاه جمعه اعلام کرد که فعلا خرید توییتر را متوقف می‌کند تا مشخص شود که تعداد واقعی کاربران جعلی این شبکه اجتماعی چقدر است. او حالا مدعی شده که تعداد این اکانت‌ها می‌تواند بیش از 90 درصد کاربران فعال روزانه باشد. از آن سو، تیم حقوقی توییتر می‌گوید ایلان ماسک با اعلام اندازه نمونه آماری این پلتفرم، توافق عدم افشا را زیر پا گذاشته است.

ایلان ماسک روز گذشته (24 اردیبهشت) در توییتی اعلام کرد که برای راستی‌آزمایی ادعای توییتر مبنی بر این که تعداد کاربران جعلی کمتر از 5 درصد است، از تیمش خواسته که نمونه‌ای تصادفی از 100 دنبال‌کننده حساب Twitter@ را استخراج و بررسی کنند. او همچنین از بقیه خواست تا در این مسیر به او کمک کنند و نتایج خود را به اشتراک بگذارند.

 

توییتر ایلان ماسک را به افشای اطلاعات شرکت متهم کرد

ماسک در ادامه توضیح داد که هر نمونه‌برداری تصادفی معقولانه می‌تواند در این سازوکار استفاده شود، اما او 100 نمونه آماری را انتخاب کرده چون این عدد دقیقا همان نمونه آماری مورد استفاده توییتر در محاسبه تعداد کاربران جعلی است. مدیرعامل تسلا حالا امروز در توییت دیگری اعلام کرده که تیم حقوقی توییتر گفته او با اعلام حجم نمونه آماری مورد استفاده توسط این شرکت، اسرار کمپانی را افشا کرده و توافق طرفین را زیر پا گذاشته است.

بسیاری باور دارند که تصمیم ماسک برای معلق کردن قرارداد خرید توییتر شگردی برای مذاکره مجدد و کاهش رقم معامله است. او امروز در توییت دیگری گفت این احتمال وجود دارد که تعداد کاربران جعلی یا اسپم بیش از 90 درصد کاربران فعال روزانه باشد. آمار کاربران فعال روزانه از آن جهت اهمیت دارد که توسط سرویس‌های تبلیغاتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

او همچنین در ادامه این توییت نوشت: «خیلی عجیب است که محبوب‌ترین توییت‌های تاریخ توییتر فقط توسط حدود 2 درصد کاربران فعال روزانه لایک شده‌اند.»

پیش‌تر شرکت سرمایه‌گذاری Hindenburg Research گفته بود که ماسک می‌تواند توییتر را با مبلغ پایین‌تری خریداری کند، چون ارزش سهام آن بسیار کمتر است. حالا به نظر می‌رسد که استراتژی مدیرعامل ماسک این است که با پایین آوردن هرچه بیشتر ارزش سهام این شرکت، اهرم فشار قوی‌تر در مذاکره با توییتر داشته باشد.

 

اگر ایلان ماسک از معامله منصرف شود، چه می‌شود؟

اگر ایلان ماسک به هر دلیلی از انجام این معامله منصرف شود، باید غرامتی به مبلغ 1 میلیارد دلار بپردازد که برای قراردادی در این حد و اندازه اصلا عجیب نیست. اسناد حاضر نشان می‌دهد که اگر معامله تا تاریخ 3 مهر 1401 ساعت 04:30 صبح به وقت ایران (5 بعد از ظهر به وقت محلی) تکمیل نشود، قرارداد قابل فسخ است. با این حال، اگر در موارد مربوط به قوانین ضدانحصار، مقررات سرمایه‌گذاری خارجی یا سایر اقدامات دولتی نیاز به زمان بیشتر باشد، می‌توان این زمان را به مدت شش ماه دیگر تمدید کرد.

توییتر می‌تواند تا زمان تکمیل شدن قرارداد سایر پیشنهادهای خرید را بررسی کند، اما خریدار احتمالا باید مبلغ یک میلیارد دلاری فسخ قرارداد با ماسک را هم پرداخت کند. همچنین، در صورتی که سهام‌داران توییتر مخالف این فروش باشند، توییتر می‌تواند با پرداخت غرامت به این معامله پایان دهد.

 

اظهارات ایلان ماسک چه گمانه‌هایی را تقویت کرد؟

کارشناسان اظهارات ایلان ماسک مبنی بر ارائه آمار دقیق 5 درصد کاربر جعلی توییتر را به عنوان یک تاکتیک برای پایین آوردن قیمت خرید یا بهانه‌ای برای در نهایت عقب نشینی کامل تلقی نمودند.

از سوی دیگر ایلان ماسک از پیش از خرید رسمی توییتر نسبت به سیاست‌های این شبکه اجتماعی نقد داشت. نقدهایی با محوریت «آزادی بیان»! بعد از معامله توییتر «آزادی بیان» به عبارت پرتکرار و استراتژی ایلان ماسک در معامله جدیدش تبدیل شد و بر حضور همه حتی مخالفان در این شبکه اجتماعی تأکید داشت. اظهاراتی که بیش از هر کسی به دونالد ترامپ و سیاست‌های توییتر در برابر رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا و بستن اکانت شخصی وی باز می‌گشت.

ایلان ماسک که سابقه رفاقتی دیرینه با دونالد ترامپ دارد بارها به حضور مجدد وی در توییتر تأکید کرده است. تا آنجا که (4 می؛ 21 اردیبهشت) اقدام توییتر مبنی بر بستن اکانت ترامپ را اقدامی احمقانه و اشتباه خواند و به لغو ممنوعیت حضور وی در توییتر در صورت نهایی شدن این معامله تأکید کرد.

با اینحال بعد از اولین گفتگوی ایلان ماسک به عنوان خریدار توییتر و زمزمه‌های بازگشت ترامپ به این شبکه اجتماعی رئیس جمهور آمریکا تأکید کرده بود حتی اگر ماسک ممنوعیت رئیس‌جمهور سابق آمریکا را لغو کند، به توییتر بازنخواهد گشت. ترامپ آن زمان گفته بود که طبق برنامه ریزی های انجام شده طی هفت روز آینده به طور رسمی به شروع به انتشار پست یا «Truths» در اپ شبکه اجتماعی خود Truth Social می‌کند.

روز گذشته ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی خودش یعنی Truth Social نوشت: «امکان ندارد که ایلان ماسک توییتر را با چنین مبلغ مسخره‌ای بخرد، به خصوص با توجه به این که فهمیده تعداد زیادی از کاربران این شرکت بات یا اکانت‌های اسپم هستند.»

او می‌گوید اگر ماسک بخواهد و اصلا قادر باشد که این اکانت‌های جعلی را حذف کند، چه چیزی برایش باقی می‌ماند؟! ترامپ ادامه می‌دهد: «اگر به خاطر غرامت سنگین یک میلیارد دلاری نبود، ایلان [ماسک] حتما تا حالا از این معامله خارج شده بود.» او در پایان مدعی شد که شبکه اجتماعی Truth Social بسیار بهتر از توییتر است و با استقبال شدید کاربران روبرو شده است.

خرید توییتر توسط ایلان ماسک علاوه بر آنکه می‌تواند به گزاره عیان بازگرداندن ترامپ به توییتر تحلیل شود بنظر یک بعد دیگر نیز دارد. بُعدی که با اقدامات اخیر ایلان ماسک هر روز قوت بیشتری می‌گیرد.

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد حتی با توییت‌های روز جمعه ایلان ماسک نیز ارزش سهام توییتر سقوط کرد و در مقابل سهام تسلا افزایش یافت. با این وصف ایلان ماسک در صورت تمایل به ادامه این معامله قصد پایین آوردن قیمت خرید را دارد.

از سوی دیگر نکته‌ای در اظهارات ترامپ قابل تأمل بود و آن اینکه  «زمانی که من در کاخ سفید بودم کارهای زیادی برای توییتر انجام دادیم. من از رفتاری که توییتر با من داشت ناامید شدم. دیگر به توییتر بازنخواهم گشت.»

این اظهارات با توجه به رفتار کینه‌توزانه ترامپ آن هم در کنار اقدامات ایلان ماسک علیه معامله اخیرش یعنی توییتر این گزاره نیز بعید بنظر نمی‌رسد که دو رفیق قدیمی (ایلان ماسک و ترامپ) قصد نابودی توییتر را از سویی و از این طریق قصد عضوگیری و خروج شبکه اجتماعی ترامپ را داشته باشند. شبکه اجتماعی که عنوان حقیقت را برای خود برگزیده است و حتی بعید نیست با تغییر استراتژی‌ها و تخریب توییتر ثروتمندان جهان سودای تغییر نام توییتر به حقیقت را در سر پرورانند!

فشارها علیه توییتر چنان زیاد است که در گزارش سه ماهه سال 2022 خود مجبور شد اعتراف نماید که طی 3 سال گذشته تعداد کاربران روزانه خود را غیرصادقانه و زیاد اعلام کرده است!

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله