به گزارش «بینو» مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل متا در گزارش مالی که در 30 ژوئن 2022 منتشر کرد، گفت: «ما شاهد مسیر مثبتی در روند تعامل در این سه ماهه بودهایم. که نتیجه این رشد، سرویسهایی مانند ریلز و سرمایه گذاریهایی در هوش مصنوعی بوده است. ما در حال افزایش انرژی و تمرکز بر روی اولویتهای اصلی شرکت خود هستیم که فرصتهای کوتاه مدت و بلندمدت را برای متا و افراد و مشاغلی که از خدمات ما استفاده میکنند ایجاد میکند.»
اما با این حال براساس تحلیلهای ارائه شده از cnbc، متا پیش بینی نگران کننده ای برای سه ماهه سوم ارائه داده است. همچنین به این نکته اشاره کرده است که سهام این شرکت در سال 2022 تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داده زیرا بازاریابان از هزینههای تبلیغاتی خود عقب نشینی میکنند.
یکی از چالشهای اضافه شده برای متا، رشد مداوم برنامه ویدیویی کوتاه «تیک تاک» است که کاربران را به چالش میکشد و سهم قابل توجهی از بازار تبلیغات را به خود اختصاص میدهد. زاکربرگ در این باره گفت که ریلز اینستاگرام که با تیک تاک رقابت میکند، به یک میلیارد دلار درآمد سالانه رسیده است. با این حال، علیرغم سرمایهگذاری فیسبوک در سرویس ریلز، این محصول به اندازه استوریهای اینستاگرام و فید خبری اصلی درآمدزایی نمیکند.
نکات مهم مالی سه ماهه دوم 2022
تعداد کاربران فعال روزانه در ژوئن 2022 به طور متوسط 2.88 میلیارد بود که نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشت.
تعداد کاربران فعال ماهانه تا 30 ژوئن 2022، 3.65 میلیارد بود که این رقم نیز نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشت.
کاربران فعال روزانه فیسبوک در ژوئن 2022 به طور متوسط 1.97 میلیارد بود که نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشت.
کاربران فعال ماهانه فیسبوک تا 30 ژوئن 2022 به 2.93 میلیارد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 درصد افزایش داشته است.
درآمد متا در نیمه اول(سال 2022) 28.82 میلیارد دلار گزارش شده است در حالی که انتظار میرفت 28.94 میلیارد دلار بدست آورد. درآمد در سه ماهه دوم تقریباً 1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.
در سهماهه دوم سال 2022، آگهیهای تبلیغاتی ارائهشده توسط کاربران نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافت و میانگین قیمت هر آگهی نسبت به سال قبل 14 درصد کاهش یافت.
مخارج سرمایه ای، از جمله پرداخت های اصلی ، 7.75 میلیارد دلار برای سه ماهه دوم سال 2022 بوده است.
خرید مجدد سهم؛ ما 5.08 میلیارد دلار از سهام عادی کلاس A خود را در سه ماهه دوم سال 2022 بازخرید کردیم و از 30 ژوئن 2022، ما مجاز به بازخرید مجدد با رقمی معادل 24.32 میلیارد دلار بودیم.
تعداد کارمندان متا تا 30 ژوئن 2022، رقمی معادل 83هزار 553 نفر بود که نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش داشت.
بر اساس گزارش منتشر شده، متا انتظار دارد که کل درآمد سه ماهه سوم 2022 بین 26 تا 28.5 میلیارد دلار باشد. این چشم انداز منعکس کننده تداوم محیط ضعیف درخواست تبلیغات است که به گفته متا در طول سه ماهه دوم تجربه کرده است. همچنین پیشبینی می شود درآمد سه ماهه سوم آزمایشگاههای واقعیت یا Reality Labs کمتر از درآمد سه ماهه دوم باشد. متا پیش میکند که ارز خارجی بر اساس نرخهای ارز فعلی، در سه ماهه سوم رشد درآمدی کل درآمد سالانه را تقریباً 6 درصد معکوس خواهد کرد.
متا انتظار دارد کل هزینه های سال 2022 رقمی بین 85 تا 88 میلیارد دلار پیش بینی میکند که از چشم انداز قبلی که 87 تا92 میلیارد دلار پیش بینی شده بود، کمتر است. متا تا پایان سال 2022 قصد دارد برنامههای استخدام و رشد کلی هزینههای خود را کاهش دهد تا محیط عملیاتی چالشبرانگیزتر را ایجاد کند و در عین این غول فناوری را به سمت اولیت های خود سوق دهد.
مقدار زیادی از هزینهها صرف واحد آزمایشگاههای واقعیت متا میشود که مسئول توسعه متاورس و فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مرتبط است. این بخش 452 میلیون دلار فروش داشته است اما در سه ماهه دوم 2.8 میلیارد دلار ضرر ثبت کرده است و متا می گوید که پیش بینی می شود در سه ماهه سوم درآمد کمتری نسبت به سه ماهه دوم داشته باشد.
گزارشهای حاکی از آن است که متا اخیرا قیمت هدست واقعیت مجازی Quest 2 خود را 100 دلار افزایش داد و دلیل آن افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل بود. اگرچه متا در حال حاضر پیشرو در فروش هدستهای واقعیت مجازی است، اما بازار در مقایسه با تبلیغات موبایلی هنوز به رشد کافی نرسیده است.
سهام متا از ابتدای سال2022 تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داد که بر نگرانی سرمایه گذاران در مورد تجارت تبلیغات آنلاین این شرکت افزود. متا به دلیل بهروزرسانی حریم خصوصی اپل در سال گذشته آسیب دید، زیرا توانایی متا برای ردیابی کاربران را محدود کرد، و به دلیل ضعف اقتصادی باعث شده برخی شرکتها بودجه تبلیغات خود را کاهش دهند.
تغییر در ساختار بخش مالی
متا قصد دارد از 1 نوامبر 2022، مدیر مالی فعلی خود، یعنی «دیوید وهنر» را به عنوان اولین مدیر ارشد استراتژی متا برگزیند تا در این سمت بر استراتژی شرکت و توسعه شرکت نظارت کند. همچنین «سوزان لی»، معاون فعلی مالی متا، ارتقاء یافته و به عنوان مدیر ارشد مالی متا خدمت خواهد کرد.
نتایج نگران کننده فیسبوک از روندی پیروی میکند که در روزهای گذشته توسط رقبای اسنپ و توییتر آغاز شد. این شرکتها هم آمار ناامیدکنندهای را در سه ماهه دوم گزارش کردند و هم مدیران به چالشهای اقتصادی و پلتفرم موبایل اشاره کردند که در بازار تبلیغات آنلاین نفوذ کرده است. حال و هوای این هفته به قدری پر تنش شده بود که سهام آلفابت و مایکروسافت در روز چهارشنبه(27 ژوئیه- 5 مرداد) افزایش یافت، اگرچه هر دو شرکت تخمینهای تحلیلگران را در خطوط بالا و پایین نادیده گرفتند.