بینو؛؛ آیین افتتاحیه رسمی انتشارات «بینو» و رونمایی از کتاب «ره نامۀ زیست مجازی»، روز سه شنبه 17 اسفند ماه در سالن همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر رئیس و معاونین رسانه ملی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران ارشد صداوسیما و مدیران فرهنگی کشور نیز حضور داشتند.
انتشارات دفتر مطالعات رسانههای نوین «بینو» به صورت تخصصی در حوزه فضای مجازی فعال خواهد بود.
کتاب «ره نامۀ زیست مجازی» نیز به عنوان «اطلس زیست بومهای فرهنگ و رسانه در فضای مجازی» در 468 صفحه، قطع خشتی بزرگ و تمام رنگی در 7 فصل به عنوان اولین کتاب رسمی این انتشارات توسط رئیس و معاونین رسانه ملی رونمایی شد.
این کتاب با نگاهی زیست بوم محور، پژوهی از آخرین اطلاعات از 6 زیست بوم حوزه فرهنگ و رسانه در ابرزیست بوم فضای مجازی است. به گونهای که با استفاده از دادهپژوهیهای اختصاصی دفتر مطالعات رسانههای نوین «بینو» و همچنین بهرهمندی از مجموعهای کامل از بروزترین و معتبرترین پژوهشهای جهانی، اشرافی همه جانبه در اختیار مخاطبان این نوشتار خواهد گذاشت.
مطابق آنچه که در پیشگفتار این کتاب آمده «کتاب «ره نامۀ زیست مجازی» در پی آن است که سطح نگاه در زیست بومهای فرهنگ و رسانۀ فضای مجازی را از سطح عملیاتی به عمق راهبردی برساند؛ و از سوی دیگر مسئولان موثر در حکمرانی جامعه، تصمیمگیران و تصمیمسازان، اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه و نخبگان فعال در عرصه فضای مجازی و رسانه را به سمت جستجو برای پاسخ به چگونگی معماری ارکان قدرت در فضای مجازی -مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی- سوق دهد.»
کلیپ معرفی کتاب ره نامۀ زیست مجازی را اینجا ببینید
در این مراسم که به منظور معرفی سرویسهای جدید منظومه رسانهای «تلوبیون» تدارک دیده شده بود؛ غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما، حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی، به سخنرانی پرداختند.
به گزارش «بینو» غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما در بخشی از سخنان خود در این مراسم حکمرانی را از به عنوان چالش اصلی حال حاضر فضای مجازی در جهان خواند و گفت: تغییر ارکان قدرت بهطور خاص در حوزه فرهنگ و افکار عمومی و ایجاد بازیگران بزرگ در این حوزه مساله جدی حاکمان در دنیاست.
وی ادامه داد: ایجاد پلتفرم یا توسعه قلمرو در فضای مجازی امروز یکی از مهمترین راهبردها در همه رسانههاست. اگرچه این راهبرد در حوزههای غیررسانهای نیز به چشم میخورد اما از آنجا که رسانه پیشران حکمرانی است این موضوع (حکمرانی) با فوریت بیشتری نسبت به سایر حوزه ها باید در نظر گرفته شود.
معاون فضای مجازی رسانه ملی با ذکر نمونههایی خاطر نشان کرد: به دلیل همین اهمیت، امروز در ادبیات اکثر رهبران جهان اعم از تمامی کشورهای غربی به صورت پرتکرار شاهد ضرورت وجود پلتفرمها و سامانههای بومی برای کشورهایشان هستیم.
نوری تاکید کرد: در سازمان صدا و سیما فکر میکنیم این چالش بزرگ فرصتهایی را برای ما ایجاد کرده که اگر غفلت کنیم با تهدیدهای بزرگ روبهرو خواهیم شد. بهرهگیری از فرصتهای بزرگ فضای مجازی و این چالشی که ایجاد کرده اجازه میدهد که به سمت توسعه قلمرو سازمان در دنیا و به یک معنا در گام دوم انقلاب، پیشران تحقق اهداف گام دوم باشیم.
به گزارش «بینو» در این آیین، رئیس رسانه ملی، نیز تلویزیون را مهمترین دستگاه تولیدکننده محتوای سالم دانست و گفت: تلویزیون سالها در مسیر همیشگی خود و در فضای سنتی، تولید محتوا کرده است و ضرورت داشت تا از فضای برودکست عبور کند و با ورود به فضای برودبند در رقابت با رسانههای دیگر موفق شود.
پیمان جبلی افزود: با شکلگیری تلوبیون و مسیر تحولی آن به عنوان رسانهای واقعی در فضای مجازی، نشانههای تحقق این آرزوی بزرگ دیده شده است و اکنون شاهد عبور تلویزیون از مرزهای برودکست و گسترش در فضای برودبند هستیم.
وی با مقایسه تلویزیون و تلوبیون گفت: رابطه میان تلویزیون و تلوبیون صرفا همکاری رسانهای نیست بلکه این دو، دو رسانه مکمل هستند و نسبت به یکدیگر، همافزایی دارند.
جبلی حضور در فضای مجازی را مغتنم شمرد و بیان کرد: باید قدر این فضا و نعمت را دانست. اکنون که حضور تلوبیون زمینه استفاده بهتر از محتوای سالم را فراهم کردهاست، ما نیز از همه کسانی که در تولید محتوای سالم تلاش میکنند حمایت میکنیم.
رئیس رسانه ملی شناخت فضای مجازی و دنیای پر رقابت رسانهها را ضروری دانست و گفت: در سال های گذشته شاهد تلاشهای خوبی برای درک این فضا بودیم. بخشهای فنی که مسئول آماده کردن زیرساختهای ورود به این فضا بودند با ارائه خدمات زیرساختی ما را به این نقطه رساندند و اکنون این بستر و سکو قابل لمس و مشاهده است.
جبلی تصریح کرد: آنچه این زیرساخت ها را تکمیل می کند و به سرانجام می رساند، تولید محتواست. در سالهای گذشته شاهد فقر محتوا در این بستر بودیم. اگر از محتوا غافل شویم مخاطب به سرعت محتواهای دیگر را از سکوهای دیگر دریافت میکند و این برعهده ماست که محتوای سالم را در دسترس مخاطب قرار دهیم.
وی با اشاره به دوره تحول در سازمان صداوسیما گفت: تلوبیون یکی از بسترهای مهم رسانه ملی در دوره تحول خواهد بود. ما در این دوره با برنامه های کوتاه مدت، نگاه زیست بوم محور را شاهد خواهیم بود و این نگاه را به رسمیت خواهیم شناخت.
وی با اشاره به شعار هویت محوری و عدالت گستری در رسانه ملی، دسترسی دهکهای پایین جامعه به محتوا را مهم دانست و بیان کرد: شعار ما عدالت رسانهای برای همه اقشار جامعه است و از این رو تلاش میکنیم با قیمت پایین، محتوای مورد نیاز مخاطب را سهل و آسان در دسترس قرار دهیم .
رئیس رسانه ملی مرجعیت خبری و اطلاعرسانی در فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در دوره جدید باید به حداقل 5 میلیون کاربر و مخاطب در بخشهای خبری برسیم که رسانه ملی در تولید محتواهای آموزشی در دوره کرونا به این هدف نزدیک شد.
جبلی تصریح کرد: در دوره جدید، رسانه ملی را محدود به مرزهای ایران نمیدانیم و خود را رسانهای بینالمللی میشناسیم. مختصات جغرافیایی ما را محدود نخواهد کرد بلکه ما پیام انقلاب اسلامی را فراسوی مرزها به گوش دیگران خواهیم رساند.
وی در پایان افزود: تأثیرگذاری انقلاب اسلامی انکارناپذیر است و ما خود را رسانه امت محور میدانیم تا در زیست بوم بینالمللی با محوریت جبهه مقاومت حضور فعال داشته باشیم.
به گزارش «بینو» حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود، ایشان با اشاره به خاطره زیسته خود بیان کرد: دغدغه یک مادر ایرانی و دغدغه خانواده ایرانی این است که بچههایشان در محیطی سالم تنفس کنند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود:این جمع کاربلد و مجاهد هستند و از قبل روی آنها شناخت داشتم و به چشم، مجاهدتهای این دوستان را دیدهام که خالصانه و بیادعا اما خوشذوق و کاربلد دویدهاند تا برای آنچه حق خانواده ایرانی است، یعنی یک محیط تنفس سالم برای بهرهمندی از محصولات فاخر و زلال فرهنگی بسازند. من به احترام این دوستان دست به سینه میگذارم و از آنها تقدیر میکنم. همه آنهایی که مردانه و جانانه ایستادند و کمکشان کردند. ما سنن الهی را اینگونه باور کردیم که اگر کسی مخلص و مجاهد به پای عهد و کار درستی که میفهمد بایستد، شجره طیبهای غرس کرده که برگ و بر میدهد.
رببب