بهگزارش بینو مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا در جمع کارکنان این شرکت از آنها خواست برای یک رکود عمیق اقتصادی آماده شوند و اعلام کرد برنامههای خود را برای استخدام مهندسان در سال جاری حداقل ۳۰ درصد کاهش داده است. زاکربرگ در جلسه هفتگی پرسش و پاسخ کارکنان گفت: «اگر مجبور بودم شرطبندی کنم، میتوانستم بگویم که این ممکن است یکی از بدترین رکودهای تاریخ اخیر باشد.»
به نقل از رویترز، زاکربرگ گفت متا هدف خود برای استخدام مهندسان در سال ۲۰۲۲ را از برنامه اولیه ۱۰ هزار نفر به حدود ۶ تا ۷ هزار نفر کاهش داده است. شرکت متا در ماه گذشته به دلیل پیشبینی کمبود درآمد، کاهش آمار استخدامی را تایید کرده بود، اما ارقام دقیقی گزارش نشده بود. علاوه بر این، زاکربرگ گفت این شرکت در حال افزایش انتظارات از کارکنان فعلی است و به آنها میگوید اگر فکر میکنند توانایی کار ندارند، خودشان تصمیم بگیرند در شرکت بمانند یا بروند.
زاکربرگ گفت علاوه بر کاهش استخدام، این شرکت در واکنش به فرسایش و “افزایش رکود” با حذف کارکنانی که قادر به دستیابی به اهداف تهاجمیتر نیستند، پست های خاصی را خالی خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت متا تأکید کرد: «واقع بینانه، احتمالاً تعدادی از افراد در شرکت هستند که نباید اینجا باشند. بخشی از امید من برای بالا بردن توقعات و داشتن اهداف تهاجمیتر، این است که فکر میکنم برخی از شما (کارمندان) ممکن است تصمیم بگیرید که این مکان برای شما نیست، و این خود انتخابی است.»
بر اساس یک یادداشت داخلی که روز پنجشنبه به دست رویترز رسیده است، این شرکت فناوری و رسانههای اجتماعی در حال آماده شدن برای بودجه کمتر در نیمه دوم سال است، زیرا با فشارهای کلان اقتصادی و ضربههای حریم خصوصی دادهها به تجارت تبلیغات خود مقابله میکند.
کریس کاکس، مدیر ارشد تولید متا در این یادداشت تأکید کرده است شرکت باید «بیرحمانهتر اولویتبندی کند» و «با تیمهای لاغرتر، چابکتر بهتر عمل کند.»
مدیر ارشد تولید متا همچنین تصریح کرد که این شرکت در شرایط سختی قرار دارد. او همچنین شش اولویت سرمایهگذاری این شرکت را برای نیمه دوم سال فهرست کرد که با ابتکاراتی در آواتارهای متاورس و دنیای مجازی Horizon Worlds شروع شد. کاکس در یادداشت خود به بخشی از برنامههای شرکت متا در آینده اشاره کرده است. او گفته متا باید تا پایان سال تعداد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) را در مراکز داده خود تا پنج برابر افزایش دهد و شرکت متا برای آینده در این بخش برنامههایی دارد.
کاکس گفت که علاقه به Reels محصول ویدئویی کوتاه متا به سبک TikTok به سرعت افزایش پیدا کرد. براساس این یادداشت متا همچنین قصد دارد هرچه سریعتر از Reels کسب درآمد کند. در این یادداشت آمده که استفاده از ریلز از سال گذشته تاکنون در سراسر جهان بیش از دو برابر شده که ۸۰ درصد از این رشد از فیسبوک حاصل شده است.
پس از گزارش متا مبنی بر اینکه کاربران فعال روزانه در برنامه پرچمدار فیسبوک برای اولین بار کاهش سه ماهه را تجربه کردهاند، در پی این خبر بزرگترین شرکت رسانههای اجتماعی جهان (متا)، در سال جاری (2022) بیش از نیمی از ارزش بازار خود را از دست داد.
کریس کاکس همچنین، بهبرنامههای شرکت متا در خصوص ابتکارات هوش مصنوعی، رشد درآمد پیامرسان، ابزارهای خرید درون برنامهای و همچنین هدست واقعیت ترکیبی «کامبریا» در نیمه دوم سال 2022 اشاره کرده است. در مجموع بهنظر میرسد شرکت متا در حال آمادهسازی خود برای وقوع احتمالی یک رکود اقتصادی و مشکلات ناشی از آن است.