بینو:: طی چند سال گذشته بسیاری از شرکتها با راه اندازی یک سرویس پخش جریانی، تلاش کرده اند از تغییر رسانه دیجیتال استفاده کنند و به اصطلاح «جنگ استریمینگ» را راه اندازی کنند.
در حال حاضر درآمد سرویس های استریمینگ به طور کامل آنلاین است و میلیون ها مصرف کننده از این فناوری بسیار استقبال کرده اند. (مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به سمت دیجیتالی شدن روی آورده اند). در ادامه به بزرگترین سرویسهای اشتراک میپردازیم.
نت فیلیکس به عنوان یک پلتفرم و شرکت تولید کننده محتوا، ویدیو استریمینگ را رواج داد و بزرگ ترین سرویس استریمینگ جهان را با دسترس قرار دادن خدمات و رشد فزاینده در بیش از 190 کشور و به لحاظ محتوا در قالب انتشار 70 فیلم اصلی در سال 2021 فراهم نمود و استحکام بخشید.
تا سال 2020 تعداد مشترکین نت فیلیکس به بیش از 200 میلیون نفر رسید. (204 میلیون مشترک). این در حالیست که در سال 2019 این عدد چیزی حدود 152 میلیون مشترک بود و شاهد بیش از 34 درصد تغییر مثبت شد.
آمازون ویدیو پرایم در سال 2020 موفق شد 150 میلیون مسترک را به خود جذب کند. آمازون نسبت به سال 2019 که 75 میلیون مشترک داشت، 100 درصد رشد داشته است.
اسپاتیفای دارای بیش از دو برابر مشترکین بزرگترین پخش کننده صوتی است و دارای 144 میلیون مشترک در جهان است. این عدد در سال 2019، 100 میلیون بود و این نشان از 44 درصد تغییر فزاینده دارد.
تنسنت ویدیو بزرگ ترین سرویس ویدیو استریمینگ چینی با کانال تلویزیونی WeTV که نسخه بین المللی آن است، محسوب می شود. دارای 120 میلیون مشترک در سال 2020- 94 میلون در سال 2019 و 28 درصد تغیییر مثبت می باشد.
دیزنی پلاس در نوامبر 2019 آغاز به کار کرد . در سال 2020 تعداد مشترکین آن 95 میلیون بوده است گزارشها حاکی از آن است که از همان ابتدا انتظار میرفت که تعداد مشترکین دیزنی پلاس بیش از این میزان خواهد شد. در خصوص تغییرات به جهت جدید بودن این سروبس اشتراک اطلاعاتی وجود ندارد.
یوتیوب پریمیوم که سرویس اشتراکی وب سایت یوتیوب است، اشتراک گذاری به مشترکین را با یوتیوب موزیک انجام میدهد. در سال 2020سرویس یوتیوب موزیک دارای 30 میلیون مشترک بوده است. و نسبت به سال گذشته 100درصد تغییر رو به رشد داشته است.
هنگامی که شرکت مادر فاکس قرن بیست و یک توسط دیزنی خریداری شد، هات استار با دیزنی پلاس ادغام شد. دارای 19 میلیون مشترک است.
پارامونت پلاس در مارس 2021 به عنوان جایگزین CBS All access راه اندازی گردید . در سال 2020دارای 18 میلیون مشترک جهانی بوده است.
اچ بی او مکس به عنوان سرویس آنلاین ویدیو بیشترین مشترکین خود را از سرویس HBO now که از کار افتاده است، بدست آورده است و در سال 2020 دارای 17 میلیون مشترک بوده است.
نیویورک تایمز ممکن است به عنوان یک سرویس استریمینگ قلمداد نشود، اما ناشران خبر همچنین از اقتصاد مبتنی بر اشتراک استفاده میکنند. این سرویس در سال 2020 دارای 6 میلیون مشترک بوده است.
بنابر مطالعات و مستندات، نت فیلیکس ویدئو استریمینگ را رواج و گسترش داد و بدین وسیله از طریق رشدی که داشت(190 کشور و 70 فیلم اصلی در سال 2021) بزرگترین پایگاه مشترکین جهان را تقویت کرد و لذا با تفاوت فاحش در جنگ استریمینگها دارای بیشترین اشتراکات است. به عبارتی با بیش از 200 میلیون مشترک جهانی نت فیلیکس جایگاه نخست و نام اصلی را در ویدئو استریمینگ سرمایه گذاری کرده است.
در طی چند سال گذشته بسیاری از شرکت ها یک سرویس استریمینگ را راه اندازی کرده اند، تلاش می کنند تا بر روی تغییر رسانه های دیجیتال سرمایه گذاری کنند و جنگ های استریمینگ را شروع و راه اندازی کنند. بعد از اینکه نت فیلیکس از یک شرکت ارائه دهنده اجاره دی وی دی، به یک نام در رسانه امروزی تبدیل شد، هر شرکت رسانه ای از دیزنی تا اپل شاهد افزایش درآمدهای حاصله در این زمینه بود. به همین ترتیب، صنعت صدا مدت هاست که محبوبیت اسپاتیفای را مورد پذیرش قرار داده است چرا که استریمینگ به عنوان روش واقعی مصرف برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. می توان ابراز کرد که همه گیری غیرمنتظره کووید19 بود که جای پای دیجیتال استریمینگ را با خدمات اشتراک که شاهد رشد گسترده در سال گذشته بود، مستحکم نمود. به طور کلی خدمات اشتراک رسانه ها شاهد رشد گسترده و پذیرش می باشد.
این گزارش خدمات اشتراک ویدئو، صدا و اخبار را با بیش از 5 میلیون مشترکین دریافت نموده تا مشخص شود چه کسی در صدر قرار دارد و چه کسی در طی یک سال گذشته سریع تر رشد کرده است. داده ها بر گرفته از انجمن رسانه ای FIPP و هم چنین گزارش های فردی شرکت تهیه شده است.
این داستان تقریبا مانند چیزی است که در آودیو مارکت(بازار صوتی) وجود دارد، جاییکه تعداد مشترکین 144 میلیونی اسپاتیفای بیش تر از دو برابر اپل موزیک است که رقیب بعدی با 68 میلیون از مشترکین را داراست.
بعد از نت فیلیکس، آمازون دارای بیشترین اشتراکات می باشد. موقعیت آمازون به عنوان دومین سرویس محبوب ویدئو استریمینگ با 150 میلیون مشترک ممکن است سبب تعجب و حیرت گردد. با این وجود، اشتراک پرایم ویدئو همراه با عضویت در سایت آمازون است که رشد عظیمی از مصرف را در طی دوران همه گیر بیماری مشاهده کرده است و بدین گونه آمازون سرویس ویدئویی خود را در اکثر کشورهای جهان گسترانده است. مسئله برجسته دیگر تعداد قابل توجه سرویس های استریمینگ مستقر در آسیا است. ویدئو تنسنت مستقر در کشور چین (که به عنوان wetv شناخته می شود) و سرویس های استریمینگ Baidu’s Iqivi هر دو از 100 میلیون مشترک عبور کردند. و سرویس ویدیو مستقر در پکن با 90 میلیون مشترک خیلی عقب نیست.
مشترکین(Q4 2020) |
نوع | سرویس |
7/203 میلیون مشترک | ویدیو | نت فیلیکس |
150 میلیون | ویدیو | آمازون پرایم ویدیو |
144 میلیون | صدا | اسپاتیفای |
120 میلیون | ویدیو | تنسنت ویدیو |
119 میلیون | ویدیو | آی چی یی |
9/94 میلیون | ویدیو | دیزنی پلاس |
90 میلیون | ویدیو | یوکو |
68 میلیون | صدا | اپل موزیک |
55 میلیون | صدا | آمازون پرایم موزیک |
7/51 میلیون | صدا | تنسنت موزیک (گروه) |
4/41 میلیون | ویدیو | ویو |
40 میلیون | ویدیو | آلت بلاجی |
8/38 میلیون | ویدیو | هلو |
2/36 میلیون | ویدیو | اروس نو |
2/34 میلیون | صدا | سیریوسXM |
30 میلیون | ویدیو/صدا | یوتیوب پرمیوم |
5/18 میلیون | ویدیو | دیزنی پلاس هات استار |
9/17 میلیون | ویدیو | پارامونت پلاس |
2/17 میلیون | ویدیو | اچ بی او مکس |
7/13 میلیون | ویدیو | استارز-استارز پلی- پانتایا |
5/11 میلیون | ویدیو | ای اس پی ان پلاس |
10 میلیون | ویدیو | اپل تی وی پلاس |
8 میلیون | ویدیو | دازن |
7 میلیون | صدا | دیزر |
3/6 میلیون | صدا | پاندورا |
1/6 میلیون | اخبار |
نیویورک تایمز |
شرکت دیزنی روند رو به رشدی دارد
دیزنی پلاس به عنوان نابود کننده نت فیلیکس وارد عمل می شود. این چیزی است که ممکن است در آینده ای نه چندان دور به عنوان سرتیتر خبرها مشاهده گردد.
درصد رشد(2019) | نوع | سرویس |
جدید | ویدیو | دیزنی پلاس |
جدید | ویدیو | اپل تی وی پلاس |
7/516 درصد | ویدیو | دیزنی پلاس هات استار |
475 درصد | ویدیو | ای اس پی ان پلاس |
4/211 درصد | ویدیو | استارز- استارز پلی- پانتایا |
8/123 درصد | ویدیو | پارامونت پلاس |
115 درصد | ویدیو | اچ بی او مکس |
100 درصد | ویدیو | آمازون پرایم ویدیو |
100 درصد | ویدیو | آلت بالاجی |
100 درصد | ویدیو/ صدا | یوتیوب پرمیوم |
100 درصد | ویدیو | دازن |
6/92 درصد | ویدیو | اروس نو |
9/71 درصد | صدا | آمازون پرایم موزیک |
8/66 درصد | صدا | تنسنت موزیک (گروه) |
5/60 درصد | اخبار | نیویورک تایمز |
44 درصد | صدا | اسپاتیفای |
6/38 درصد | ویدیو | هلو |
38 درصد | ویدیو | ویو |
4/34 درصد | ویدیو | نت فیلیکس |
7/27 درصد | ویدیو | تنسنت ویدیو |
19 درصد | ویدیو | آی چی یی |
4/17 درصد | صدا | سیریوس XM |
3/13 درصد | صدا | اپل موزیک |
6/9 درصد | ویدیو | یوکو |
6/1 درصد | صدا | پاندورا |
0 درصد | صدا | دیزر |
دیزنی پلاس یک سرویس اشتراک و پخش ویدئو مانند نت فیلیکس است که در نوامبر 2019 تاسیس و راه اندازی شد و به سرعت امیدهای اولیه برای عبور از مرز 85 میلیون مشترک تا سال 2024 را پشت سر گذاشت و تعداد مشترکین آن به بیش از 95 میلیون نفر رسید. نکته قابل توجه صعود سریع دیزنی به رده های بالای سرویس های استریمینگ است. دیزنی پلاس منجر به رشد سایر سرویس های پخش از قبیل هات استار و ESPN+ شده است، در حالیکه سایر سرویس ها با پایگاه مشترکین کوچک تر نرخ رشد زیادی را به لطف همه گیری کووید 19 مشاهده کرده اند.
سوال مهم این است که چگونه این چشم انداز مشاهده می گردد زمانی که همه گیری شروع به وزیدن (از بین رفتن) کند و زمانی که تمام بازیکنان جدید به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، NBCUniversal’ Peacocl، از ژانویه سال 2021 به بیش از 30 میلیون مشترک رسیده است. اما این شرکت هنوز اعلام نکرده است که چه تعداد از مشترکین پول پرداخت می کنند.
به همین ترتیب، رقبا در کتابخانههای محتوا سرمایه گذاری میکنند تا تلاش کنند و ترکیب به عمل بیاورند از نت فیلیکس و دیزنی. HBO MAX که یک سیستم عامل پخش و اشتراک ویدئو است، قرار است که در ژوئن 2021 آغاز به کار کند.
پارامونت استودیوی تهیه و توزیع فیلم های آمریکایی است و به لحاظ درآمد به عنوان یکی از بزرگترین استودیوهای فیلم سازی جهان محسوب می شود. CBS All Access در سال 2021 به پاربامونت پلاس یک سرویس جریان جهانی تبدیل خواهد شد.
رشد بین المللی در این زمینه بسیارحیاتی است.بر اساس گزارش سه سرویس از شش سرویس برتر ویدئو استریمینگ در چین مستقر هستند. همچنین سرویسهای هندی Hotstar، Alt balaji و Eros در حال حاضر شاهد افزایش رشد در مشترکین بودهاند و پیش بینی میشود فضای بیشتری برای رشد آن نیز وجود دارد.