کلاب هاوس در جهان

 برنامه صوتی کلاب هاوس که در میان اهل فن به «پادکست زنده» شهره شده است این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. چه ساعت های بسیاری که افراد مختلف در سمت ها و جایگاه های گوناگون وقت خود را از شبانه روز به گشت و گذار در این پیام رسان اختصاص می دهند و اتاق های مختلف آن را وارسی می کنند. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند شواهد کشورهای اروپا حاکی از آن است که اقبال نسبت به این پیام رسان به مثابه تب تند به زودی فروکش می کند و برای کلاب هاوس مانایی متصور نیستند. 

در روزهای گذشته در مطلبی با عنوان «کلاب هاوس؛ شبکه اجتماعی صوتی در یک نگاه» به مرور اجمالی این برنامه پرداختیم و امروز وضعیت این اپلیکیشن در جهان را مرور خواهیم کرد.

گزاره­های راهبردی:

  • در فوریه 2021، پس از اعلام اقدامات شدید امنیتی کلاب هاوس، گفت­وگوهایی از کاربران هک شد.
  • بیشترین تعداد نصب اپلیکیشن کلاب­هاوس در ماه فوریه 2021 به میزان 10 میلیون نصب گزارش شده است. این در حالی­است که در ماه بعدی(دسامبر) تعداد نصب های این اپلیکیشن کاهش قابل توجهی داشته است.
  • بیشترین نرخ رشد نصب این پیام رسان از ماه دسامبر 2020 تا نوامبر 2020 است که 1281 درصد گزارش شده است.
  • کشورهای آلمان، ژاپن، بریتانیا و ترکیه در صدر جدول از نظر بیشترین دانلود قرار گرفته­اند.
  • از زمان فعالیت کلاب­هاوس تا کنون، بیش از 35 اپلیکیشن برنامه‌های خود را برای رقابت با کلاب­هاوس به روزرسانی و به نوعی اقدام به رقابت با قابلیت این اپلیکشین نموده‌اند. از جمله این برنامه ها می توان به فیس­بوک اشاره داشت که برای رقابت با کلاب­هاوس «سرویس هات­لاین » را راه­اندازی کرد.
  • کلاب هاوس در کشورهای چین و عمان فیلتر شده است.
  • تجربه و توانمندی مدیران کلاب­هاوس، زمان انتشار کلاب­هاوس، صوت محور بودن، سرمایه­گذاری­ها، دسترسی انحصاری و پروموت شدن این شبکه اجتماعی توسط افراد مشهور، از جمله فاکتورهایی است که باعث شده این برنامه در مرکز توجهات قرار بگیرد.
  • تیم کلاب­هاوس در هر به روز رسانی از شخصیت­های نسبتا مشهور در لوگوی خود استفاده می­کند تا با این کار قدرتمندی خود را به رقبا نشان دهد.
  • به گفته کارشناسان، نادیده گرفتن کاربران اندروید، سیاست حفظ حریم خصوصی و کپی رایت و مشخص نبودن مدل درآمدی می­تواند از نقاط ضعف کلاب­هاوس باشد.

سرمایه گذاری روی چهره‌های معروف

کلاب هاوس از همان ابتدا سیاست مناسبی را در پیش گرفت و با سرمایه‌گذاری روی افراد معروف و شناخته شده، خود را تبدیل به یک برنامه معتبر برای عموم کرد. این رشد شدید با شخصیت­های مشهور از جمله ایلان ماسک، مالک تسلا موتورز و همچنین اسپیس‌اکس و مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس­بوک که از این برنامه استفاده کرده­اند رابطه مستقیم داشته­است. البته حضور چهره‌های معروف در این برنامه منحصر به این افراد نبود و رپرهایی مثل دریک و کانیه وست؛ و چهره تلویزیونی آپرا وینفری نیز از جمله چهره‌های معروف در این اپلیکیشن هستند.

عکس شماره2: حضور شخصیت­های برجسته در کلاب­هاوس

بهر ترتیب می‌توان ایلان ماسک که لقب ثروتمندترین مرد جهان را نیز با خود به یدک می‌کشد را می‌توان از بزرگترین حامی کلاب‌هاوس، خواند. ایلان ماسک در سال جاری توانست از جف بزوس، بنیانگذار آمازون پیشی گیرد و عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داد.

14 فوریه 2021 (26 بهمن 1399) ایلان ماسک، در حساب توئیتر خود، ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه را به صورت رسمی به گفتگو در کلاب‌هاوس دعوت کرد. مالک تسلا موتورز در توییت خود حساب رسمی ریاست جمهوری کرملین را «تگ» کرد و نوشت: «دوست دارید برای گفت‌وگو با من به کلاب‌هاوس ملحق شوید؟» ماسک در توئیت بعدی خود به زبان روسی خطاب به پوتین نوشت: «صحبت با شما برای من افتخار بزرگی خواهد بود.»

 

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ گفت که این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رویترز در این باره نوشت او گفت: «به شکل کلی، این بدون شک یک پیشنهاد جذاب است، اما ما باید بدانیم که منظورش چیست و چه چیزی را پیشنهاد کرده است. اول باید بررسی کنیم، و بعد واکنش نشان خواهیم داد. رییس‌جمهور پوتین شخصا به شکل مستقیم از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند، و در آن‌ها حساب ندارد.»

 

نشت گفت‌وگوهای صوتی در کلاب هاوس

پس از سر و صداهای زیاد این شبکه اجتماعی، محققان امنیتی در فوریه 2021 در رصدخانه اینترنتی استنفورد کشف کردند بخشی از مکالماتی درون آن، به بیرون درز پیدا کرده است. گزارشی از بلومبرگ خاطرنشان کرد که یک کاربر ناشناس قادر به شکستن سرویس و گوش دادن به مکالمات بود.

بلومبرگ گزارش داد که یک کاربر ناشناس که گمان می رود اهل چین باشد ، توانسته است در آخر هفته آخر به چند اتاق گفتگوی کلاب هاوس نفوذ کرده و به مکالمات صوتی گوش دهد.

کلاب هاوس این نقض را در بلومبرگ تأیید کرد و به این نشریه گفت که دسترسی این کاربر را مسدود کرده است و محافظت­هایی را برای جلوگیری از اتفاق مشابه در آینده در نظر گرفته است.

این حادثه تنها یک هفته پس از اعلام اقدامات شدید امنیتی کلاب هاوس ، از جمله جلوگیری از “انتقال پینگ” از برنامه توسط سرورهای مستقر در چین و رمزگذاری اضافی برای محافظت از مکالمات ، رخ داده است.

در گزارشی که توسط رصدخانه اینترنتی استنفورد (SIO) تهیه شده است ، اشاره شده است که شرکت مستقر در چین Agora ، بخش اصلی کلاب­هاوس را ارائه می دهد و شماره شناسه کاربر و شناسه های اتاق گفتگو را در متن ساده منتقل می کند.

                توییت شخصی که تصاویر هک شدن کلاب­هاوس را منتشر کرد

 

روند نصب ماهانه کلاب­هاوس در جهان  ( از 14سپتامبر 2020 -15 مارس 2021)

بر اساس آخرین گزارش سایت emarketer که به روند رشد  شبکه اجتماعی کلاب­هاوس از آغاز شروع به کارش تا کنون پرداخته اطلاعات زیر بدست آمده است:

بیشترین تعداد نصب اپلیکیشن کلاب­هاوس در این دوره زمانی در ماه فوریه 2021 به میزان 10 میلیون نصب گزارش شده است.

این درحالی است که بیشترین نرخ رشد مربوط به نسبت ماه دسامبر 2020 به نوامبر 2020 است که 1281 درصد گزارش شده است.

 

روند نصب ماهانه کلاب­هاوس در جهان  ( از 14سپتامبر 2020 -15 مارس 2021)

 

بیشترین کشورهایی که از کلاب­هاوس استفاده می­کنند

کلاب­هاوس در حال حاضر در 145 کشور در دسترس است این در حالی است که فروشگاه اپ استور اپل در 175 کشور موجود است.

به نظر می­رسد که تا تاریخ آوریل 2021، کلاب­هاوس در کشورهای خارج از امریکا  بیشترین متقاضی را دارد به طوری که این شبکه اجتماعی صوت محور در کشورهای آلمان، ژاپن، بریتانیا و ترکیه از نظر بیشترین دانلود در صدر جدول قرار گرفته است.

 نمایش 10 کشوری که بیشترین استفاده از کلاب­هاوس را دارند.

 

رتبه بندی کلاب هاوس ژانویه 2021 در نمودارهای برتر شبکه­های اجتماعی در انگلستان ، آلمان و ایالات متحده

 

تلاش شرکت­ها برای توسعه محصولاتی برای رقابت با کلاب هاوس

پس از آنکه در دوران پاندمی و به واسطه حضور برخی افراد معروف در روم­ها، کلاب هاوس با استقبال کاربران مواجه شد، شرکت­های زیادی به فکر ارائه محصولات مشابهی افتادند.

  • مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک که در یکی از روم­های کلاب هاوس حضور پیدا کرد و با دیگر افراد درباره واقعیت مجازی گفتگو کرد نیز به این فرم ارتباطی جدید علاقه پیدا کرد. وی تیم خود را مامور کرد تا برای طراحی و توسعه محصولی مشابه برای چت صوتی دست به کار شوند.
  • تلگرام در بروزرسانی اخیر خود، قابلیت گفتگوی صوتی را به کانال‌ها اضافه کرد تا امکان چت صوتی گروهی در این پیام‌رسان فراهم شود.
  • شبکه اجتماعی دیسکورد که برای گیمرها طراحی شده است و دارای 100 میلیون کاربر فعال است، تصمیم گرفته است قابلیت سیستم صوتی برای همه کاربران (نه تنها گیمرها) را در پلتفرم خود راه­اندازی کند. دیسکورد ابتدا گیمرها را هدف قرار داد،ولی با توجه به اینکه افرادی که به علت اجرای بازی نمی‌‎توانند از دستان خود برای ارسال پیام استفاده کنند، حالا دیسکورد می‌خواهد کاربران خود را افزایش دهد و تبدیل به مکانی برای تمام افراد شود.
  • یکی دیگر از مهم ترین شرکت­هایی که از همان روزهای ابتدایی استقبال کاربران، اقدام به راه اندازی محصولی مشابه کرد توییتر بود. توییتر در حال تست محصولی با نام اسپیسز است. اسپیسز امکانی مشابه چت صوتی کلاب هاوس را برای کاربران فراهم کرده است و حتی این قابلیت را برای کاربران اندرویدی نیز فعال کرده است.
  • اسپاتیفای، سرویس موسیقی نیز با انتشار بیانیه‌ای از تصاحب «Betty Labs»، سازنده اپ صوتی «لاکر روم» (Locker Room ) خبر داد. چنین اقدامی ورود این شرکت به فضای گفتگوی صوتی زنده را سرعت می‌بخشد. همچنین اعلام کرده که در ماه‌های آینده، لاکر روم به عنوان یک تجربه صوتی تقویت شده برای طیف وسیعی از شنوندگان و سازندگان تکامل پیدا می‌کند و گسترش می‌یابد. این قابلیت محدوده وسیعی از برنامه‌های ورزشی، موسیقی و فرهنگی را ارائه می‌کند و همچنین از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که سازندگان در زمان واقعی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.
  • شرکت های دیگری مانند تیک تاک و لینکدین نیز درحال طراحی و توسعه محصولاتی مشابه کلاب هاوس برای فراهم کردن امکان چت صوتی کاربران با یکدیگر هستند. اما هنوز هیچ کدام از این شرکت ها محصولی نهایی ارائه نکرده است. تمامی محصولات مشابه یا در مرحله تست اولیه­اند و یا هنوز گام های ابتدایی طراحی را سپری می کنند.
  • اسلک ((slack اپلیکیشنی برای ارتباط و تعامل میان کارمندان است که به‌خصوص در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به ابزار خوبی برای ارتباط از راه دور تیم‌ها تبدیل شد. این ابزار در حال حاضر قابلیت‌هایی مثل تماس صوتی و تصویری را ارائه می‌کند و به‌زودی مثل کلاب‌هاوس چت‌روم صوتی خواهد داشت. «استوارت باترفیلد» مدیرعامل اسلک در قسمت چت صوتی «پرس کلاب» که در کلاب‌هاوس برگزار شد، اعلام کرد که این شرکت به‌زودی قابلیتی شبیه کلاب‌هاوس را به اسلک اضافه می‌کند.
  • شیائومی در نوامبر ۲۰۱۰ ، یک پیام‌رسان به نام «می تاک»( Me Talk) را ارائه کرد. با این وجود این پلتفرم پیام‌رسان چینی‌ها چندان در بازار خوش اقبال نبود و در نهایت این اپلیکیشن در بازار برنامه­ها تعطیل شد. با وجود چنین کاری، چینی‌ها آن را به عنوان یک اپ مشابه کلاب‌هاوس در چین احیا کردند. این اپلیکیشن در اپ استور و همچنین فروشگاه اپ Mi منتشر شده و نام «Raise Hands» برای آن انتخاب شده است. با توجه به اینکه کلاب‌هاوس در چین ممنوع است و کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند، شیائومی می­تاک به گونه‌ای نسخه چینی کلاب‌هاوس محسوب می‌شود.

به طور کلی شرکت­هایی که در حوزه سرویس­های صوتی- اجتماعی فعالیت می­کنند روز به روز در حال رشد است، در زیر لیستی از این شرکت­ ها تهیه شده است:

  1. Clubhouse
  2. Telegram
  3. Twitter Spaces
  4. Facebook
  5. Fireside Chat (Mark Cuban)
  6. Sonar
  7. Chalk
  8. Discord
  9. Locker Room
  10. Space
  11. Road trip
  12. fm
  13. Cappuccino
  14. Stereo
  15. Soapbox
  16. Quilt
  17. Yalla
  18. FM
  19. Get Riff
  20. Seventh Ave
  21. Yac
  22. Saga
  23. Dialup
  24. Swell
  25. Lizhiinc
  26. High Fidelity
  27. Angle
  28. Tin Can
  29. Sound n
  30. My Wave
  31. Too Deep
  32. Join Vocal
  33. Fish Bowl
  34. Spotify
  35. Diveee
  36. Air table
  37. Reddit

 

فیلتر شدن کلاب ­هاوس در عمان و چین

کشور چین استفاده از تمامی برنامه‌های خارجی خصوصا آمریکایی را در این کشور ممنوع اعلام کرده است از این رو در اوایل ماه فوریه 2021 کلاب­هاوس برای کاربران مسدود شد. این تصمیم در حالی گرفته شد که شبکه اجتماعی کلاب­هاوس در این کشور روز به روز در حال رشد بود و مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته بود.

کشور عمان نیز  با استناد به این که «کلاب هاوس» فاقد مجوز فعالیت در این کشور است، در ماه مارس 2021 دسترسی به این برنامه را مسدود کرد. انجمن حقوق بشر عمان در بیانیه­ای گفت: «دولت عمان از دولت چین الگوبرداری کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ممنوع اعلام کرده­است.» سپس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از راه دور عمان اعلام کرد «اپلیکیشن‌های مشابه نیز باید مجوز لازم را از مرجع دریافت کنند.»

اندونزی نیز در ابتدای سال 2021 به این شبکه اجتماعی اعلام کرده بود که در صورت عدم دریافت مجوز لازم برای فعالیت، از ادامه کارش ممانعت به عمل می‌آید.

 

فاکتورهای تقویت کننده کلاب هاوس

  • تجربه بنیانگذاران کلاب ­هاوس

پاول دیویسون و روهان ست بنیانگذاران کلاب هاوس، تا پیش از این هر یک از به طور اختصاصی بر روی محصول خود که در همین حوزه بوده است، کار می­کردند. این تجربه شامل برنامه­های اجتماعی از جمله هایلایت، پینترست، ممری لبز (Memry Labs ) و اپن دور (Open door) بوده­است و در نهایت پس از تجربه­ی کاری در زمینه شبکه­­های اجتماعی، موفق به راه­اندازی کلاب­هاوس شدند.

  • بهترین زمان برای انتشار کلاب ­هاوس

در مارس 2020، همه گیری کووید-19 و قرنطینه، ریتم معمول زندگی را تغییر داد. مردم در سراسر جهان خود را در خانه­های خود منزوی می­دیدند، و مانند گذشته هیچ فرصتی برای برقراری ارتباط حضوری با همکاران، دوستان و اقوام نداشتند. اگرچه پیش بینی چنین موفقیت چشمگیری غیرممکن بود ، اما بهار 2020 زمان مناسبی برای راه اندازی برنامه­ای مانند کلاب­هاوس بود.

آندرسن هوروویتز، سرمایه گذار برجسته کلاب­هاوس، در رابطه با این موضوع گفت: «کلاب هاوس در بهترین زمان در شبکه­های اجتماعی حاضر شد. در زمانی که بنیانگذاران برای ایجاد یک تجربه اجتماعی که احساس انسانی­تری داشته، نیاز به سرویسی داشتند که بتوان به جای ارسال مطلب، با مردم ارتباط کلامی، ارتباط زنده و کنفرانس برقرار کنند.»

  • صوت محوری

علاقه به ارتباط کلامی ممکن است دلیل ورود اولین کاربران به برنامه باشد. آنها ممکن است با فرصتی برای کاهش استفاده از صفحه نمایش و جابجایی به شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت جذب شده باشند. تقریبا تمامی رسانه­های اجتماعی کاربران را ملزم می­کنند تا برای استفاده از آن مدام به صفحه نمایش نگاه کنند در حالی که کلاب­هاوس اولین برنامه­ای است که بدون اینکه نیاز باشد به صفحه نمایش نگاه کرد، از آن استفاده کرد و در کنار آن به انجام کارهای دیگر پرداخت.

  • سرمایه گذاری­ها

در ماه مه سال 2020 ، این برنامه فقط 1500 کاربر داشت. در عین حال ، 100 میلیون دلار ارزش داشت و 10 میلیون دلار سرمایه جذب کرد! چنین موفقیت بزرگی برای یک برنامه نسبتاً کوچک بسیار قابل توجه بود. اکنون، بیش از 180 سرمایه گذار از این برنامه پشتیبانی می کنند

  • دسترسی انحصاری

یکی دیگر از مولفه­هایی که باعث خاص بودن کلاب­هاوس شده، دسترسی انحصاری آن است. به این معنا که در این شبکه اجتماعی صوتی، خط مشی برای عضو شدن در این شبکه فقط اجازه می­دهد تا با دعوت از یک دوست ثبت شده به برنامه دسترسی پیدا کرد.

  • پروموت توسط افراد مشهور

همانطور که قبلا به آن اشاره شد بسیاری از افراد مشهور و سرمایه­گذاران حوزه فناوری با حضور در این شبکه، کاربران را به خود جلب کرده و آنها را مجبور به امتحان برنامه کلاب­هاوس کرده اند.کاربران علاقه­مند برای شرکت در این گفت­وها به شدت تلاش کردند دعوت نامه­ها را پیدا کنند. در برخی از کشورها (چین، ایران، بریتانیا) مشاهده شده که برای دسترسی به کلاب­هاوس، کاربران دعوت­نامه­ها را خرید و فروش می­کنند.

 

 فاکتورهای تقویت کننده کلاب­هاوس

 

سرویس هات­لاین فیس بوک  برای رقابت با کلاب هاوس

گروه توسعه برنامه‌های آزمایشی فیس بوک در اوایل آوریل2021، یک پلتفرم پرسش و پاسخ منتشر کرد که به طور خاص و به صورت مستقیم، شبکه اجتماعی جدید و بسیار موفق کلاب هاوس را هدف قرار داده است. به طور کلی هات لاین پلتفرم پرسش و پاسخ اختصاصی فیسبوک است که به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و برخی کاربران آن را رقیب کلاب هاوس می‌دانند، اما کارکرد متفاوتی نسبت ‌به کلاب هاوس دارد.

هات لاین به کاربران امکان می‌دهد جلساتی ویدئویی میزبانی و کنفرانس‌هایی رسمی‌تر با پرسش و پاسخ داخلی برگزار کنند؛ درحالی‌که کلاب هاوس فضای بازتری دارد و تعاملات در آن صرفا از طریق صدا انجام می‌گیرد. هات لاین همچنین به میزبان امکان می‌دهد جلسه را در دو فرمت صوتی و ویدئویی برگزار کند.

بر اساس یافته­های سایت تک کرانچ، سرویس هات لاین به میزبانان این امکان را می‌دهد تا مکالمات خود را در قالب‌های صوتی و تصویری ضبط کنند، بنابراین کاربران زیادی به این سیستم جذب خواهند شد.

بخش اصلی این سرویس پرسش و پاسخ با نام هات لاین که توسط فیس بوک ساخته شده است، شامل میزبانی است که سوالات مطرح شده توسط مخاطبان مختلف را از طریق متن به آن‌ها ارائه می‌دهد و سپس اعضای مخاطب می‌توانند با رأی دادن به بیشتر سوالاتی که قصد داردند تا میزبان به آن‌ها پاسخ دهد، رای دهند و سپس میزبان به سوالاتی که بیشتری رای مثبت را از آن خود کرده است، پاسخ می‌دهد. یک ایموجی مربوط به گفتگو نیز در این سرویس وجود دارد.

 

نمایی از صفحه سرویس هات لاین فیسبوک

 

پیشنهاد خرید کلاب هاوس توسط توییتر

توییتر که سرویس اختصاصی چت صوتی اسپیسز را دارد، در اوایل آوریل2021 تلاش کرده بود با پرداخت 4میلیارد دلار کلاب هاوس را بخرد. خبرها حاکی از آن بود که کلاب هاوس مذاکرات را آغاز کرده بود تا بودجه‌ی بیشتری ازطریق سرمایه‌گذاران تأمین کند. توییتر یکی از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که با کلاب هاوس مشغول مذاکره شده بود اما بنا به دلایل نامشخص موقتا ادامه مذاکرات متوقف شده است.

لوگوی کلاب­ هاوس

لوگو کلاب ­هاوس کاملا متفاوت از لوگوهایی است که اغلب در سایر اپلیکیشن­های رسانه­ اجتماعی مشاهده می­شود. عکس که در لوگو کلاب­هاوس دیده می­شود شخصی به نام «بومانی ایکس» است. بومانی ایکس، یک هنرمند سیاه پوست که خواننده، گیتاریست و ترانه سرا است که در صفحه اینستاگرام خود بیش از 24 هزار فالوور دارد.

 صفحه اینستاگرام بومانی ایکس

کلاب­ هاوس در اطلاعیه­ای در توییتر اعلام کرد که در هر به روز رسانی، از یک شخص مشهور در لوگو خود استفاده می­کند.

توییت تیم کلاب هاوس در رابطه با لوگو

 تحلیلی که از این سناریو برداشت می­شود، نمایش توانمندی در پروموت کردن افراد است، به طور مثال بومانی ایکس در اینستاگرام 24 هزار و 500 فالوور دارد و این رقم در کلاب­هاوس در مدت زمان کوتاه به 1 میلیون فالوور رسیده است. این نشان دهنده این است که کلاب­هاوس برای اینکه محبوبیت و توانمندی خودش را نشان دهد از اشخاصی که ظرفیت این را دارند که فالوورهای زیادی داشته باشند ولی در سایر پلتفرم­های شبکه­اجتماعی دیده نشده­اند، استفاده می­کند.

 

تصویر صفحه بومانی ایکس در پلتفرم کلاب­ هاوس

 

کسب درآمد از کلاب هاوس

کلاب هاوس اعلام کرده بود که به‌زودی ابزارهای درآمدزایی را به این شبکه اجتماعی اضافه می‌کند و یکی از این ابزارها حمایت مالی خواهد بود.

این قابلیت  در6 آوریل 2021 از طریق آپدیتی به کلاب‌هاوس اضافه شد که تولیدکنندگان محتوا و گردانندگان روم­ها در این شبکه اجتماعی از این پس به گزینه‌ای به نام «Send Money» دسترسی خواهند داشت که با فعال کردن آن،‌ امکان دریافت وجه از شرکت­کنندگان گفت­وگو برای آن‌ها فراهم می‌شود.

طبق اعلام کلاب‌هاوس، در حال حاضر تمامی کاربران می‌توانند به تولیدکنندگان محتوا کمک مالی کنند ولی فقط عده معدودی از تولیدکنندگان محتوا قادر به استفاده از این قابلیت هستند. این شرکت می‌گوید به‌صورت مرحله‌ای این قابلیت را برای افراد بیشتری فعال خواهد کرد و فعلا به دریافت بازخورد از کاربران گروه آزمایشی مشغول می‌شود.

 

 

 اضافه شدن قابلیت جدید«Send Money»

 

امنیت در کلاب هاوس

اگر چه هیچ نوع فرآیند تایید نام در روند عضویت در کلاب­هاوس وجود ندارد، اما کلاب­هاوس در زمان ثبت­نام، از کاربران می­خواهد تا با نام واقعی خود عضو شوند. سواستفاده، نژاد پرستی، زورگویی، آزار و اذیت هر شخص یا گروهی از مردم، ضد قوانین کلاب هاوس است. تهدید به خشونت به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی در مورد کاربر از مواردی است که کلاب­هاوس ممنوع کرده است و با رعایت نکردن آن شخص متهم از کلاب هاوس بیرون می­شود.

اگر کاربر اجازه دسترسی به مخاطبین خود را به کلاب­هاوس ندهد، این برنامه به لیست مخاطبین دسترسی نخواهد داشت و کاربر در واقع نمی‌تواند شخصی را به این پلتفرم دعوت کند. اما اگر به برنامه اجازه دسترسی داده باشد، این برنامه به لیست مخاطبین و افرادی که در کلاب­هاوس هستند دسترسی دارد. همچنین کاربر را ترغیب می‌کند تا کسانی را که در آن نیستند دعوت کند و به محض اینکه کسی در لیست مخاطبین به کلاب­هاوس بپیوندد به کاربرخبر می‌دهد تا بتواند به آن شخص خوشآمد بگوید. همه این‌ها تقریبا استانداردی برای یک برنامه کاربردی است که سعی در به دست آوردن کاربران جدید دارد.

اگر کاربر اجازه دسترسی به مخاطبین خود را ندهد و نخواهد کسی از حضور او در کلاب­هاوس با خبر شود، اما کلاب­هاوس به مخاطبین این امکان را می­دهد که از این موضوع مطلع شوند، و آن‌ها را تشویق می‌کند که او را فالو کنند. بنابراین اگر کسی شماره‌تلفن کاربر را در مخاطبین خود داشته باشد، و به کلاب­هاوس اجازه دسترسی به آن مخاطبان را داده باشد، زمانی که او به این برنامه ملحق شود یک نوتیفیکیشن و یک توصیه برای فالو کردن او دریافت خواهند کرد.

گردانندگان هر روم می­توانند کاربرانی که «باعث اختلال یا آزار برای افراد داخل روم شود» را مسدود و حذف کنند. اما اگر کاربری در اتاقی هست که گفت­وگوها را توهین آمیز می­داند، می­تواند آن را گزارش دهد سپس کلاب­هاوس گفت­وگوهای جلسه را ذخیره می­کند تا بتواند موارد گفته شده را مرور کند. اما اگر فاصله بیفتند و سریعا گزارش ندهد، اقدامی از سمت کلاب­هاوس صورت نخواهد گرفت.

 

فارغ از امنیت روم‌ها و کلوپ های کلاب‌هاوس نشت اطلاعات کاربران این برنامه نیز خبرساز شد.

11 آپریل 2021 (22 فروردین 1400) سایت بیزینس اینسایدر از فاش شدن اطلاعات بیش از 1 میلیون 300 هزار کاربر کلاب‌هاوس خبر داد. اطلاعاتی که از طریق یک انجمن هکری در فضای آنلاین منتشر شد. با توجه به شهرت این انجمن هکری، این اطلاعات به احتمال زیاد به هکرهایی رسیده است که می توانند از این اطلاعات برای هدف قرار دادن کاربران کلاب‌هاوس و حتی به طور کلی پروفایل های خرابکارانه استفاده کنند.

این اطلاعات شامل نام های کاربری ، آدرس عکس های آپلود شده، شناسه کاربر و حتی نام  پروفایل کاربر است که دعوت نامه را ارسال کرده اند. هکرها همچنین اطلاعات دیگری مانند تعداد دنبال کنندگان و تاریخ ایجاد حساب را فاش کرده اند. علاوه بر این ، پروفایل های متصل شده توئیتر و اینستاگرام به اکانت کلاب هاوس مرتبط  نیز فاش شد. این هک چند روز بعد از هک لینکدین و فیس بوک اتفاق افتاد و مسئولان کلاب‌هاوس پاسخی برای این نشت اطلاعات به کاربران نداشتند.

 

نقاط ضعف کلاب ­هاوس

در حالی که کلاب­ هاوس تنها بازیکن اصلی در میان برنامه­های رسانه­های اجتماعی مبتنی بر صدا است، شانس­هایی برای عرضه یک محصول رقابتی وجود دارد. ممکن است ایده چگونگی پیشی گرفتن از برنامه را مطرح شود. ممکن است جمع­ آوری همان مقدار سرمایه گذاری یا رشد سریع کلاب هاوس یک چالش باشد. با این حال، ممکن است با هدف قرار دادن حوزه یا گروه خاصی از کاربران موفق به عملکرد بهتر شوند. در ادامه به 3 مشکل اصلی در کلاب­هاوس اشاره می­شود:

 

  • نادیده گرفتن کاربران اندروید

کاربران اندروید هنوز نمی­توانند برنامه شبکه اجتماعی کلاب­هاوس را امتحان کنند. اگرچه یک نسخه منبع باز کلاب­هاوس برای دستگاه­های اندروید در گیت­هاب وجود دارد، اما این یک نسخه رسمی نیست. تیم کلاب­هاوس ادعا کرده­است به زودی بودجه خود را در نسخه اندروید سرمایه گذاری خواهد کرد. اما توسعه برنامه زمان زیادی می برد.

 

  • سیاست حفظ حریم خصوصی و کپی رایت

نکته­ای که وجود دارد این است که این برنامه اجازه ضبط مکالمات را به کاربران نمی­دهد، به همین دلیل کاربران باید به طور زنده گفت­وگوها را دنبال کنند. اگر این کار انجام نشود، کاربران نمی­توانند صدا را ضبط کنند و بحث مورد نظر را از دست می­دهند. مورد دیگر این است که آیا تیم کلاب­هاوس از حقوق کاربران محافظت می­کند؟

در مورد برنامه­ های مبتنی بر متن و محتوای بصری، محافظت از حقوق کاربران آسان­تر است. اما در برنامه اجتماعی صوتی، این  موضوع ممکن است چالش برانگیز باشد. اگر کلاب­هاوس سطح بالایی از ایمنی و پشتیبانی را فراهم نکند، کاربران در نهایت آن را کنار می­گذارند.

  • کسب درآمد

درآمدزایی سنگ بنای هر مدل تجاری موفق است. و چون کلاب­هاوس به عنوان تنها برنامه­ای است که در این حوزه قدم گذاشته است، در حال حاضر ابهاماتی در مدل کسب درآمد آن وجود دارد.

مولفه ­ها ضعف کلاب­هاوس

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله