گزاره های راهبردی بینو
- بررسی ها نشان میدهد کل زمان صرف شده با رسانه سنتی (تلویزیونهای کابلی) در روز از 13ساعت و 38 دقیقه در سال 2020 به 13ساعت و 27 دقیقه در سال 2021 کاهش یافته است. در حالی که زمان صرف شده با رسانه دیجیتال، تلفنهای هوشمند و OTT افزایش یافته است.
- بر اساس سایتeMarketer که به مصرف کشورها درسال 2021 در رسانهها پرداخته، به ترتیب در کشورهای امریکا، فرانسه،انگلیس، کانادا، کره جنوبی و چین علاقهی زیادی به پخش جریانی مشاهده شد و زمان صرف شده در رسانههای دیجیتالی در این کشورها بیشتر از رسانههای سنتی بوده است.
- تیوی باکس و تلویزیونهای هوشمند دو نوع رایج دستگاه برای پخش خدمات OTT هستند همچنین دادهها نشان میدهند که کنسولهای بازی نیز امروزه یکی از روش اصلی دسترسی به پلتفرم ویدیویی OTT هستند.
- بر اساس نتایج مشخص شد که به طور کلی میزان مصرف OTT در جهان 36درصد در سه ماهه اول 2021 نسبت به همین زمان در سال 2020 افزایش داشته است. تلویزیونهای هوشمند با رشد 115درصدی بینندگان بیشترین افزایش زمان صرف شده در سه ماهه اول سال 2021 به خود اختصاص دادهاند و بعد از آن دستگاه تبلت با 43درصد رشد در جایگاه دوم قرار دارد.
- محبوبترین دستگاه تلویزیون OTT متعلق به Roku است که در دسته بندی بیگ اسکرین(صفحه نمایش بزرگ) قرار دارد و 30درصد سهم تماشای تلویزیون را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.
تغییرات صنعت برودکست
با تغییر موضع مخاطب از تلویزیون آنالوگ به پلتفرمهای دیجیتال، حفظ ارتباط در رسانه های برودکست چالش برانگیز شده است و مطابقت با این تغییر جهت ماندگاری طولانی مدت، ضروری است. پخش تلویزیونی از بین نرفته و به سرعت در حال پیشرفت می باشد اما برای حفظ جایگاه خود در میان مخاطبان، نیاز به تغییرات اساسی دارد. اساسا می توان گفت تغییر از یک پخش کننده تلویزیونی به یک پخش کننده سراسری است.
طبق بررسی eMarketer زمان تماشای تلویزیون سریعتر از آنچه پیش بینی شده کاهش یافتهاست.
سال 2019 با تغییرات در بینندگان و جهش به سمت پلتفرمهای دیجیتال، سال عجیبی برای صنعت برودکست بوده است. نسلهای جوان به جای استفاده از تلویزیون به طور قابل توجهی بیشتر برنامهها را از طریق پلتفرمهای آنلاین مانند برنامههای پخش استریم تلفن همراه دنبال میکنند. البته همچنان اکثر افراد اخبار خود را از تلویزیون و منابع دیجیتالی دریافت می کنند.
برآوردها نشان میدهد که در سال 2021 در امریکا روزانه به طور متوسط 3ساعت و 27 دقیقه به تماشای تلویزیون می پردازند. این رقم از سال 2014 به طور کلی کاهش یافته است و پیش بینی می شود روند نزولی در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد، بطوریکه میانگین روزانه از حدود 4 ساعت و 20 دقیقه در سال 2014 به دو ساعت و 51 دقیقه در سال 2023 کاهش خواهد یافت. تنها استثنا در این روند در سال 2020 ، هنگامی که به دلیل رشد مصرف رسانه در هنگام شیوع ویروس کرونا، مصرف افزایش یافت.
مدیر عامل اپل در سال 2015 اعلام کرد که «آینده تلویزیون برنامک ها است»، منظور از این گفته این بود که اکثر تماشای تلویزیون از طریق برنامه های آنلاین به صورت (OTT) پخش خواهد شد. همچنین در طی چند سال گذشته شاهد آن بودیم که مشاهده OTT به یک رفتار اصلی رسانه در امریکا تبدیل شده است و اکثر تماشای تلویزیون از همین طریق بوده است.
کل زمان صرف شده با رسانه سنتی (تلویزیونهای کابلی) در روز از 13ساعت و 38 دقیقه در سال 2020 به 13ساعت و 27 دقیقه در سال 2021 کاهش یافته است. در حالی که زمان صرف شده با رسانه دیجیتال، تلفنهای هوشمند ، OTT افزایش یافته است.
همچنین بررسی ها نشان میدهد پس از تسریع در کاهش تعداد بینندگان تلویزیون در امریکا از سال 2018 (3/2- درصد) تا 2019 (9/3- درصد) تا 2020 (7/4- درصد) ، پیش بینی میشود در سال2021 نیز افت 2.4 درصدی دیگر داشته باشد و کمتر از 200 میلیون بیننده تلویزیون سنتی خواهند بود.
متوسط زمان صرف شده در رسانه های دیجیتال و سنتی در کشورهای مختلف
بر اساس سایتeMarketer که به مصرف کشورها درسال 2021 در رسانه ها پرداخته، به ترتیب در کشورهای امریکا، فرانسه،انگلیس، کانادا، کره جنوبی و چین علاقهی زیادی به پخش جریانی مشاهده شد و زمان صرف شده در رسانههای دیجیتالی در این کشورها بیشتر از رسانه های سنتی بوده است.
نحوه دسترسی مردم به خدمات OTT
OTT (over-the-top)به سرویس رسانه ای گفته می شود که تحویل محتوای رسانه های صوتی، تصویری و دیجیتال از طریق اینترنت را تسهیل میکند. این محتوا از طریق دستگاههای مختلف الکترونیکی مانند تلفنهای هوشمند، تلویزیونهای هوشمند و سایر دستگاههای متصل بدون نیاز به یک اپراتور چند سیستم برای توزیع، انتقال مییابد. این سرویس جریان نامحدود داده را ارائه میدهد و بینندگان را قادر میسازد تا به راحتی از نظر محتوایی دسترسی داشته باشند. اصطلاح OTTبرای توصیف سرویس های مبتنی بر اینترنت استفاده می شود که به کاربران امکان می دهد محتوای رسانه ای را از طریق اینترنت و بدون نیاز به اشتراک کابل یا ماهواره پخش کنند. جدا از این، OTT همچنین برای پخش موسیقی ، پخش زنده، تماشای کانالهای آموزشی، تبلیغات و ارتباطات نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
در این راستا، استفاده گسترده از خدمات OTT با کیفیت بالا بر روی دستگاههایی مانند تلفنهای هوشمند ، لپ تاپها، تلویزیونهای هوشمند، رایانهها و تبلتها بیشتر به رشد بازار کمک میکند. ، دستگاه هایی که خدمات رسانه ای OTT را ارائه می دهند در مقایسه با تلویزیونهای ماهوارهای که به طور سنتی استفاده میشود، قابلیت حمل، راحتی ، دسترسی و اتصال بالاتر را دارند. علاوه بر این ، استفاده از هوش مصنوعی توسط ارائه دهندگان خدمات OTT نیز موجب تقویت رشد بازار می شود.
رشد صنعت رسانهها و سرگرمی، همراه با افزایش فروش دستگاههای هوشمند در سراسر جهان، یکی از عوامل اصلی رشد بازارOTT است.
همانطور که عادات مشاهده ویدیوی مصرف کنندگان از تلویزیونهای سنتی به انواع مختلف سرویسهای VoD (ویدیوی درخواستی) تبدیل شده است، راههای دستیابی به آن محتوا نیز تغییر کرده است. امروزه، مصرف کنندگان میتوانند از طریق روشهای مختلف به خدمات OTT دسترسی داشته باشند:
- دستگاههای متصل به اینترنت شامل تلفنهای هوشند، تبلتها یا رایانههای شخصی
- تلویزیونهای هوشمند
- ستاپ باکس
- کنسولهای بازی
تیوی باکس و تلویزیونهای هوشمند دو نوع رایج دستگاه برای پخش هستند، اما در هر یک از این دسته بندیها چندین مارک تجاری برای سهم بازار در حال رقابت هستند. در بازار تیوی باکس، روکو ، آمازون ، گوگل و اپل به خوبی عمل کرده اند. در بازار تلویزیونهای هوشمند سامسونگ، ویزیو ، ال جی و سونی بیشتر از بقیه برندها نقش داشتهاند.
همچنین دادهها نشان میدهند که کنسولهای بازی امروزه یکی از روش اصلی دسترسی به پلتفرم ویدیویی OTT هستند. تحقیقات نشان میدهد بیش از دو سوم دارندگان کنسول بیش از ده ساعت محتوای ویدیویی زنده در هفته پخش می کنند. در بین کنسولهای بازی ایکس باکس ، پلی استیشن و Wii سهام قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دادهاند.
افزایش رشد زمان صرف شده بین دستگاههای مختلف (سه ماهه اول 2021 نسبت به سه ماهه اول 2020)
بر اساس نتایج مشخص شد که به طور کلی میزان مصرف OTT در جهان 36درصد در سه ماهه اول 2021 نسبت به همین زمان در سال 2020 افزایش داشته است. تلویزیونهای هوشمند با رشد 115درصدی بینندگان بیشترین افزایش زمان صرف شده در سه ماهه اول سال 2021 به خود اختصاص دادهاند و بعد از آن دستگاه تبلت با 43درصد رشد در جایگاه دوم قرار دارد.
محبوبترین دستگاه تلویزیون OTT متعلق به Roku است که در دسته بندی بیگ اسکرین(صفحه نمایش بزرگ) قرار دارد و 30درصد سهم تماشای تلویزیون را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.
ادامه دارد…