مادامی که شبکه‌های اجتماعی جای ارتباطات روزمره را گرفته‌اند صدای زنگ خطر شنیده می‌شود

چکیده : به رغم اینکه استفاده از شبکه های مجازی جزئی از زندگی جدید در عصر ارتباطات است اما باید به این موضوع مهم ورود کنیم که وابستگی ما به شبکه های اجتماعی، پیامدهای دیگری را برای زندگی خانوادگی و اجتماعی ما ایجاد نکند و از مسائل نگران کننده ای چون افشای اطلاعات در شبکه های اجتماعی که نظایر آن در فیس‌بوک دیده شد در امان بمانیم.

به گزارش ‌«بینو» در روزهای گذشته قطعی چند ساعته برخی از شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک مسنجر، ایسنتاگرام و واتس‌اپ نگرانی هایی را در جامعه جهانی ایجاد کرد. نگرانی هایی که نشان داد بشر امروز تا چه اندازه به شبکه های اجتماعی وابسته است! این در حالی است که همزمان افشاگری‌ها در خصوص فیس‌بوک نیز بالا گرفته است. حال سوال این است این وابستگی طبیعی است یا می تواند حامل تبعات وپیامدهای دیگری برای زندگی فردی، خانوادگی واجتماعی ما باشد. دکتر محسن شاکری‌نژاد، رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه، در این باره به «بینو» پاسخ داده است.

“بررسی پیدا و پنهان فاجعه در فیس‌بوک را در اینجا بخوانید”

 

محسن شاکری نژاد عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در گفت و گو با «بینو» به موضوع هجمه و تاثیر گذاری مثبت و منفی شبکه های اجتماعی روی زندگی مردم گفت: «در این موضوع شکی وجود ندارد که نظام سلطه در بخش های مختلف نه تنها در باب مسائل سیاسی بلکه در سایر نیازهای بشر وضعیت را به گونه ای تغییر داده که بشر دائما احساس نیاز کند.»

وی دراین باره افزود: «به گونه ای که در بسیاری از مواقع نه تنها نیازهای بشر به درستی پاسخ داده نمی شود، بلکه نیازهای کاذبی تعریف کرده که تعریف زندگی اجتماعی و خانوادگی را هم تحت الشعاع خود قرار داده است.»

دکترشاکری نژاد با اشاره به تغییر اهدافی که برای شبکه های اجتماعی تعریف شده گفت: «فضای مجازی با شعار افزایش ارتباطات بین مردم در جامعه گسترش یافت.در ابتدای امر شبکه های مجازی به دلیل ایجاد ارتباطات سهل تر بخصوص با خارج از کشور و کاهش هزینه های ارتباطی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت. این موضوع در نگاه اول تحول مثبتی بود.»

وی در این باره خاطر نشان کرد: «شبکه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری با دنیا ایجاد کردند، دسترسی های ایجاد شده تا این اندازه مطلوب است و می تواند کارساز باشد اما استفاده و وابستگی به شبکه های اجتماعی تا به حدی گسترش یافته که به نظر می رسد نه تنها هدف گسترش ارتباطات دردنیای واقعی را محقق نکرده، بلکه ارتباطات واقعی را نیز تحت الشعاع قرار داده است.»

عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه در این باره افزود: «مادامی که شبکه های اجتماعی جای ارتباطات روزمره را می گیرد قطعا باید صدای زنگ خطر را بشنویم. زنگ خطری که به ما می گوید نه تنها با دوستان و بستگانی که فاصله مکانی زیادی با آنها داریم ارتباط چندانی برقرار نمی کنیم، بلکه با بستگانی که در نزدیکی ما به سر می برند هم قطع ارتباط کرده یا ارتباطات بسیار کاهش یافته است.»

وی در این باره خاطر نشان کرد: «در حالی که پیش از بروز و ظهور شبکه های اجتماعی، ارتباطات با عنوان صله رحم انجام می شد، اما بعد از آمدن تلفن افراد به شنیدن صدای هم اکتفا کردند. با اختراع تلفن همراه، پیامک جای تلفن را گرفت و با ظهور اینترنت ارسال ایمیل باب شد. بعد از آن با ظهور  شبکه های اجتماعی بسیاری از ارتباطات متوقف شده است.»

شاکری‌نژاد تأکید کرد: «ارتباطات مجازی که پیامی را در عین واحد می توان برای ده ها نفر ارسال کرد نشان دهنده دوری افراد از یکدیگر است. مساله ای که ارتباطات اجتماعی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، روح و طراوت ارتباطی را از جامعه بشری برده و کاهش داده است.لذا شاهد رفتارهای خشک و مکانیکی هستیم که به هیچ وجه به صلاح نیست، لذا ‌به‎رغم اینکه استفاده از شبکه های مجازی جزیی از زندگی جدید در عصر ارتباطات است اما باید به این موضوع مهم ورود کنیم که وابستگی ما به شبکه‌های اجتماعی، پیامدهای دیگری را برای زندگی خانوادگی و اجتماعی ما ایجاد نکند و از مسائل نگران کننده‌ای چون افشای اطلاعات در شبکه‎های اجتماعی که نظایر آن در فیس‌بوک دیده شد در امان بمانیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *