دیزنی پلاس در آستانه 130 میلیون مشترک

بینو،، با انتشار گزارش مالی جدید دیزنی پلاس، مشخص شد این سرویس استریم فیلم با ۱۱٫۸ میلیون مشترک جدید موفق شده است از نتفلیکس پیشی بگیرد.

بر مبنای این گزارش که در تاریخ 9 فوریه 2022؛ 20 بهمن 1400 توسط والت دیزنی منتشر شده است؛ در سه‌ماهه‌ی گذشته، ۱۱٫۸ میلیون مشترک جدید به دیزنی پلاس اضافه شده‌اند و اکنون، تعداد آن‌ها به ۱۲۹٫۸ میلیون مشترک رسیده است. دیزنی این خبر را به‌عنوان بخشی از گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ خود اعلام کرد و گفت هنوز در مسیر رسیدن به ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون مشترک تا سال ۲۰۲۴ است. شرکت مذکور موفق شده است بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کند.

به گزارش بینو، پیشرفت و اعلام رشد کاربران دیزنی پلاس در حالیست که چندی پیش «هالیوود ریپورتر» مبنی بر از اخرین گزارش دیزنی‌پلاس، خبر داد این شرکت در 3 ماهه پایانی سال 2021 تنها موفق به جذب 2 میلیون مشترک جدید شده و توانسته تعداد مشترکین خود را به 118 میلیون مشترک برساند. رشد ضعیف در Disney+ به گونه ای بود که باعث شد این شرکت انتظارات درآمد وال استریت را از دست دهد.

به‌ نقل از تک‌کرانچ، دیزنی تعداد مشترکان جهانی سرویس استریم دیزنی را به دو دسته‌ی داخلی و بین‌المللی تقسیم کرد. دیزنی پلاس ۴۲٫۹ میلیون مشترک در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا و ۴۱٫۱ میلیون مشترک در سطح بین‌المللی دارد. همچنین، از ۴۵٫۹ میلیون مشترک«Disney+ Hotstar» برخوردار است که سرویسی مشترک بین دیزنی و سرویس پخش موجود«Star India» محسوب می‌شود.

رشد دیزنی پلاس بیش از انتظارات وال‌استریت (حدود ۷ میلیون مشترک جدید) بود. همچنین، موفقیت شرکت مذکور ممکن است نگرانی سرمایه‌گذاران درباره‌ وضعیت صنعت استریم پس از سه‌ماهه بد نتفلیکس را کاهش دهد. نتفلیکس کمترین رشد مشترکان خود از سال ۲۰۱۵ تاکنون را تجربه کرده است و تنها ۸٫۳ میلیون کاربر جدید (درمقابل ۸٫۵ میلیون) از سرویس آن استفاده می‌کنند.

در مقابل نتفلیکس به رغم تولید آثار جهانی پربازدید مانند سریال «بازی مرکب» در سال 2021، این غول استریم نتوانست در 3 ماهه چهارم سال 2021، مطابق پیش بینی‌ها عمل کند و از این رو تنها توانست 8 میلیون و 300 هزار مشترک به جای 8 میلیون و 500 هزار مشترک جدید اضافه کند. از سوی دیگر پیش بینی های نتفلیکس از اضافه شدن تنها 2میلیون و 500 هزار مشترک جدید در سه ماهه اول سال 2022 به این سرویس استریم حکایت دارد. که نسبت به 4 میلیون مشترک در مدت مشابه سال گذشته کاهش چشم گیری محسوب می شود. تا آنجا که روند کاهشی رشد مشترکین نتفلیکس پایین ترین میزان از سال 2015 برآورد شده است و این غول استریم جهانی نسبت به دوران ابتدایی شیوع کرونا نیز با کاهش 50 درصدی تعداد مشترکین جدید مواجه شده است. اگرچه 222 میلیون مشترک نتفلیکس این سرویس استریم را همچنان در صدر تولیدکنندگان محتوای حرفه ای جهان نشانده است. جایگاه صدرنشینی که با رشد گسترده سایر رقبا این روزها دیگر بدون تزلزل نیست.

در مورد دیگر سرویس‌های استریم دیزنی هم می‌توان اشاره داشت؛ Hulu با رشد ۶٫۶ میلیون مشترک جدید به ۴۵٫۳ میلیون مشترک و ESPN+ با ۴٫۲ میلیون مشترک به ۲۱٫۳ میلیون نفر رسیده‌اند.

درحال‌حاضر، مجموع مشترکان تمام‌ سرویس‌های استریم دیزنی ۱۹۶٫۴ میلیون نفر است.

همچنین با انتشار اخباری مبنی‌بر درآمدهای قوی این شرکت، سهام دیزنی حدود ۸ درصد افزایش یافت. باب چاپک، مدیرعامل دیزنی، در صحبت با سرمایه‌گذاران در مراسم گزارش درآمد شرکت گفت موفقیت دیزنی پلاس در سه‌ماهه اخیر به صورت عمده به‌دلیل ترکیبی از رشد ارگانیک و محتوای جدید بوده است. در سه‌ماهه‌ گذشته، Disney+ چندین عنوان بزرگ را روانه بازار کرد؛ از‌جمله «Encanto» ،«Eternals» ،«Hawkeye» و. «The Book of Boba Fett» چاپک (مدیرعامل دیزنی) گفت این شرکت به هدفش برای انتشار عنوانی جدید در هر هفته رسیده است و قصد دارد این تعداد را دو برابر کند.

دیزنی قصد دارد در سال مالی جاری ۳۳ میلیارد دلار برای محتوای جدید هزینه کند تا افراد بیشتری اشتراک آن را بخرند و شرکت مذکور بتواند با قدرت به مسیرش ادامه دهد. چاپک افزود این سرویس استریم همچنان در راه رسیدن به ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون مشترک دیزنی پلاس تا پایان سال مالی ۲۰۲۴ است.

علاوه‌بر‌این، چاپک فاش کرد که «Obi-Wan Kenobi»، سریال جدید دیزنی پلاس، ۲۵ می (4 خرداد 1401) اکران خواهد شد. در این سریال، بازگشت ایوان مک‌گرگور در نقش اوبی‌وان جوان را شاهد هستیم و بازیگرانی چون هایدن کریستنسن، موزس اینگرام، جوئل ادگرتون، کومیل نانجیانی، ایندیرا وارما و روپرت فرند در آن حضور دارند. انتظار می‌رود Andor، یکی دیگر از مجموعه‌های جنگ ستارگان، نیز در سال جاری عرضه شود. در این سریال، دیه‌گو لونا، استلان اسکارسگارد، آدریا آرجونا، فیونا شاو، دنیس گوف، کایل سولر و ژنویو اوریلی بازی خواهند کرد.

افزایش مشترکان دیزنی پلاس در حالی اتفاق افتاده است که چند وقت پیش (انتهای ماه گذشته میلادی، هفته اول بهمن ماه 1400) این شرکت اعلام کرد سرویس تابستان امسال در ۴۲ کشور دیگر و ۱۱ منطقه در اروپا، خاورمیانه و آفریقا راه‌اندازی می‌شود. کشورهای مهم جدید عبارت‌اند از: آفریقای‌جنوبی، ترکیه، لهستان و امارات متحده‌ی عربی.

مشاهده لیست کامل کشورها و مناطق از اینجا

دیزنی تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی سرویس خود در این کشورهای جدید مشخص نکرده است و اطلاعاتی درباره‌ قیمت منطقه‌ای ‌اشتراک اعلام نکرده است؛ اما احتمالاً در ماه‌های آینده این کار را انجام خواهد داد. درحال‌حاضر، دیزنی پلاس در ۶۴ کشور ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا و انگلستان دردسترس است.

همچنین، دیزنی فاش کرد قصد دارد تا سال مالی ۲۰۲۳ تعداد کشورهایی که دیزنی پلاس در آن دردسترس است (بیش از ۱۶۰ کشور)، دو برابر کند. این شرکت می‌خواهد تجارتش را به بازارهای جهانی بیشتری گسترش دهد و در حال ایجاد محتوای بین‌المللی جدیدی است.

دیزنی پلاس اواخر سال ۲۰۱۹، راه‌اندازی شد و چند سال گذشته را صرف رقابت با نتفلیکس و آمازون پرایم ویدئو و چندین سرویس پخش دیگر کرده است. این سرویس استریم تا حد زیادی به‌دلیل محتوای مارول و استاروارز توانسته در فضای پخش نامی برای خود دست‌وپا کند.

پیش از این تعداد مشترکینی حدود 60 تا 90 میلیون مشترک برای دیزنی تا سال 2024 پیش بینی شده بود! همچنین رابط کاربری، تعداد و تنوع محتوا، گستره پراکندگی دسترسی از جمله ویژگی‌هایی از نتفلیکس بود که کارشناسان بر مبنای آن دیزنی پلاس را نسبت به این سرویس استریم (نتفلیکس) غیرقابل مقایسه می‌خواندند و برخی تعبیر پیروزی «روح بزرگسال در برابر کودک درون» را حتمی می‌دانستند. اگرچه در این میان برخی متون تحلیلی دیگر تفاوت نتفلیکس و دیزنی پلاس را مانند تفاوت سیب و پرتقال می خوانند و با این وصف به طور کل بر قابل مقایسه بودن این دو سرویس استریم خط بطلان می کشیدند.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله