به گزارش «بینو» نتفلیکس در سه ماهه اول سال2022، حدود ۲۰۰ هزار مشترک خود را از دست داده است و انتظار میرود این سرویس استریم در سه ماهه دوم سال جاری نیز ۲ میلیون مشترک دیگر خود را از دست بدهد. این خبر را نتفلیکس در زمان انتشار درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ خود در روز سه شنبه ۱۹ آوریل اعلام کرد.
نتفلیکس در ماه ژانویه گزارش داد که در پایان سال ۲۰۲۱، ۲۲۱ میلیون و هشتصد و چهل هزار مشترک داشته است. این سرویس میگوید در طول دوره سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۲، بازه زمانی که شامل اولین پخشهای فصل دوم «بریجرتون» و «پروژه آدام» میشد، مجموع کاربرهای این سرویس به ۲۲۱ میلیون و ششصد و چهل هزار مشترک کاهش یافت.
این برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته است که نتفلیکس در یک بازه سه ماهه از سال، مشترکان خود را از دست داده است.
نتفلیکس در این باره اعلام کرد این رقم بدون احتساب ضرر و زیان این سرویس در روسیه است که شامل ۵۰۰ هزار کاربر آنجا میشد. نتفلیکس خدمات خود را به دلیل تهاجم کشور روسیه به اوکراین لغو کرده است.
سرویس استریم نتفلیکس پیش از این پیشبینی میکرد که در سه ماهه اول امسال ۲٫۵ میلیون کاربر داشته باشد، در حالی که تحلیلگران وال استریت انتظار داشتند نتفلیکس در سه ماهه اول سال ۲٫۸ میلیون مشترک جدید در سراسر جهان داشته باشد. انتظار می رفت که این شرکت در مقایسه با سه ماهه قبلی عملکرد ضعیفی داشته باشد کاملا مشخص بود که در واقع این سرویس زیرمجموعه هایش را از دست داده است.
سرویس استریم نتفلیکس در نامهای خطاب به سهامداران خود اذعان کرد: «رشد درآمد ما بهطرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. کرونا با افزایش قابل توجه نرخ رشد ما در سال 2020 شرایط را مبهم کرد و ما را بر این گمان داشت که بخش عمده کُند شدن نرخ رشد در سال 2021 به خاطر عبور از محدودیتهای کرونا بوده است.»
افزایش تورم در سال گذشته (2021)همچنین بودجه خانوارها را تحت فشار قرار داده است و باعث شده مصرف کنندگان بیشتری از هزینههای خود در اقلام اختیاری، خودداری کنند. با وجود این فشار، نتفلیکس اخیراً قیمتهای خود را در ایالات متحده افزایش داده است، جایی که بیشترین مشترکین نتفلیکس در آنجا قرار دارند و در آنجا بیشترین مشکل را برای یافتن مشترکین بیشتر داشته است.
این شرکت در ماه فوریه برای اولین بار پس از دو سال قیمت سرویسهای خود را افزایش داد. حالا بهنظر میرسد که گزارش امروز پیامد این تصمیم را نشان میدهد. نتفلیکس اذعان کرده که تعداد مشترکان آنها در آمریکا و کانادا با ریزش 600 هزار نفری از 75.22 میلیون به 74.58 میلیون نفر رسیده و عمده این ریزش به خاطر تغییر قیمت بوده است. البته نتفلیکس توانسته در منطقه آسیا-اقیانوسیه 1.09 میلیون جذب مشترک داشته باشد و به همین خاطر برآیند ریزش جهانی با افت از 221.84 میلیون به 221.64 میلیون کاربر، حدود 200 هزار نفر اعلام شده است.
نتفلیکس دو دلیل افزایش رقابت بین سرویسها و اشتراک گذاری رمز عبور را به عنوان محرکهای از دست دادن این تعداد کاربر عنوان کرده است. زیرا تخمین میزند که حدود 10 میلیون از خانوارها در سراسر جهان با استفاده از حساب یکی از دوستان یا یکی دیگر از اعضای خانواده، این سرویس را به صورت رایگان تماشا میکنند.
نتفلیکس در حال حاضر به دنبال پولی کردن اشتراک گذاری رمز عبور است و اینطور که از شواهد پیداست نتفلیکس تصمیم دارد، اشتراک گذاری رمزهای عبور مشترکین را که به چندین خانواده یا کاربر امکان دسترسی به خدمات این سرویس استریم از یک حساب واحد را میدهد را مسدود کند. نتفلیکس همچنین در تلاش است تا با اضافه کردن بازیهای ویدیویی بدون هزینه اضافی، دلیل دیگری برای افزایش تعداد مشترکین باشد، ویژگی که سال گذشته(2021) شروع به کار کرد.
سهام نتفلیکس در تاریخ 19آوریل2022 (30فروردین) با قیمت ۳۴۸٫۴۲ دلار به ازای هر سهم فروخته شد. با این حال، پس از افشای سقوط تعداد مشترکان این سرویس در سه ماهه اول سال2022 و پیش بینی ضرر بیشتر در سه ماهه دوم، سهام نتفلیکس نزدیک به 26درصد (25.79%) درصد سقوط کرد.
از طرفی دیگر درآمد این شرکت نزدیک به 10 درصد افزایش یافت و به 7.87 میلیارد دلار رسید، اگرچه کمتر از انتظارات تحلیلگران( 7.93 میلیارد دلار) بود. همچنین درآمد خالص آن در طول سه ماهه منتهی به ماه مارس با 6.4 درصد کاهش به 1.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به 1.7 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال قبل کاهش داشته است.