اپل سیلیکون فرصت‌های هیجان انگیزی برای بازی در مک فراهم خواهد کرد

به گزارش «بینو» با وجود قدرت سخت‌افزاری فراوان سیستم‌های رومیزی و همراه اپل، استفاده از سیستم‌عامل مک برای گیمرها کابوسی تمام‌عیار محسوب می‌شود؛ چراکه شرکت‌های بازی‌سازی توجه چندانی به این پلتفرم نمی‌کنند. دراین‌میان، شرکتی با نام Feral Interactive توجه ویژه‌ای به این بخش نشان می‌دهد و از سال ۱۹۹۶ به پورت عناوین مختلف دنیای بازی‌های دیجیتال به سیستم‌عامل مک مشغول است.

پس از تکمیل روند انتقال اپل از تراشه‌های اینتل به تراشه‌های اختصاصی خود، وب‌سایت MacRumors طی گفتگویی با Feral Interactive آینده‌ دنیای گیم و بازی‌های دیجیتال در سیستم‌عامل مک و عرضه عناوین جدید برای این پلتفرم را جویا شد. Feral تأکید دارد:

«توسعه‌ی بازی‌های کامپیوتری باکیفیت برای سیستم‌عامل مک همواره با مشکلات متعددی همراه بوده است و در هر دوره و با هر تغییرات، این مشکلات نیز تغییر می‌کردند که به‌خودی‌خود سبب پیچیده‌ترشدن مراحل توسعه یا پورت بازی‌ها برای این پلتفرم می‌شد. اپل برای پیشرفت هرچه بیشتر، راه درازی پیموده است؛ از پردازنده‌های PowerPC به اینتل و از ۳۲ بیت به ۶۴ بیت و اخیراً از اینتل به اپل سیلیکون. هریک از این تغییرات شامل دوره انتقالی مختص به خود و تلاشی اساسی برای به‌سرانجام‌رساندن روند انتقال و توسعه را طلب می‌کرد. باوجوداین، با گذشت هر دوره روند توسعه‌ی بازی‌های باکیفیت‌تر برای مک ساده و ساده‌تر شد.»

وجود طرفداران علاقه‌مند به انجام بازی‌های ویدئویی روی سیستم‌عامل مک، به‌معنی نارضایتی آن‌ها از توجه‌نکردن اپل به این پلتفرم به‌عنوان پلتفرم گیمینگ نیست. درواقع، بی‌توجهی‌های کوپرتینویی‌ها و تلاش‌نکردن برای ساخت دستگاهی گیمینگ، به عرضه‌نشدن بیش‌از‌پیش بازی‌های ویدئویی برای پلتفرم دسکتاپ این شرکت دامن زده است. برای مثال، می‌توان به اتکای اپل به تراشه‌های گرافیکی مجتمع در محصولاتی چون آی‌مک (iMac)یا مک‌بوک‌ها اشاره کرد که رفته‌رفته شکاف میان توان گرافیکی محصولات اپل با دنیای ویندوز را افزایش داد.

Feral معتقد است؛ علاوه‌بر مشکلات پیش‌ رو بر سر راه پورت‌کردن بازی و دریافت مجوزهای لازم برای توسعه‌ی آن، همواره یکی از دغدغه‌های موجود این است که آیا کامپیوتر‌های مک می‌توانند آن را اجرا کنند یا خیر. از این رو در‌ادامه می‌گوید:

«پیش از عرضه‌ی دستگاه‌های مجهز به اپل سیلیکون، در اکثر محصولات کوپرتینویی‌ها، خصوصاً لپ‌تاپ‌های میان‌رده و اقتصادی آن‌ها، از تراشه‌های گرافیکی مجتمع اینتل استفاده می‌شد که عموماً از قدرت کافی برای اجرای بازی AAA نبودند. بنابراین، قسمت عمده‌ی تلاش ما به بهینه‌تر‌کردن بازی‌ها و ایجاد شرایطی برای اجرای آن روی اکثر محصولات اپل معطوف می‌شد.

در سال‌های گذشته، یکی از مشکلاتی که بارها‌و‌بارها با آن مواجه شدیم، نیاز بازی AAA به مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند بود. درواقع، باید از اجرای درست آن عنوان روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها مطمئن می‌شدیم؛ اما تصمیم اپل مبنی‌بر استفاده از تراشه‌های اختصاصی، ورق را به‌کلی برگرداند و فرصت‌های جدیدی برای توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی به‌ارمغان آورد.استفاده از تراشه‌ی گرافیکی قدرتمند به تیم ما و دیگر توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی این اجازه را داد تا با جسارت و اطمینان بیشتری برای توسعه‌ی بازی‌های باکیفیت و روز دنیای گیم قدم بردارند. حالا دیگر می‌دانیم که تمامی محصولات مک از مک‌بوک ایر گرفته تا مک استودیو از توان لازم برای اجرای مناسب بازی AAA برخوردارند. درواقع، با تغییرات ایجاد‌شده می‌توانیم بازی‌هایی را عرضه کنیم که برای طیف وسیع‌تری از کاربران اجرایی است.»

تغییرات یادشده تنها به سخت‌افزار محدود نمی‌شود و اپل گام‌های مهم دیگری برای افزایش کنترل توسعه‌دهندگان روی سخت‌افزار برداشته است. به‌عنوان نمونه، می‌توان به معرفی رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن Metal در سال ۲۰۱۸ کرد که به‌دنبال آن توسعه‌دهندگان مجبور شدند برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای گرافیک‌محور، استفاده از OpenCL و OpenGL را کنار بگذارند و از APIهای پیشرفته‌تر و بهینه‌تر کوپرتینویی‌ها استفاده کنند.

با اینکه چنین تغییراتی می‌تواند کمک شایانی به توسعه‌ی عناوین بهتر و باکیفیت‌تر کند، تحمیل هزینه‌های زیاد به توسعه‌دهندگان و اجبار آن‌ها به استفاده از APIهای متال (Metal) موضوعی نیست که حداقل درباره‌ی صنعت گیم جواب‌گو باشد. درحقیقت اپل با اینکه موفق شده است با آی او اس و آیفون و دیگر محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود چنین کاری را انجام دهد، نمی‌تواند همین فرمول را برای دنیای بازی‌های دیجیتال اجرا کند که مدت‌ها است خود را با Open GL و Vulcan وقف داده است.

در‌حال‌حاضر تیم Feral بازی‌های محبوبی چون Total War: Rome Remastered و Total War: Warhammer III را به‌طور اختصاصی برای تراشه‌های اپل پورت و منتشر کرده است. به‌عقیده‌ی این تیم، توسعه‌ی بازی‌ها در وهله‌ی اول نیازمند جامعه‌ی مخاطبی تقریباً گسترده است که بتواند منابع مالی صرف‌شده را بازگرداند. علاوه‌براین، هر بازی نیازمندی‌ها و میان‌افزارهای مخصوص به‌ خود را طلب می‌کند. Feral می‌گوید:

«ترکیب تراشه‌ی اپل و APIهای مدرن Metal دامنه‌ موقعیت‌های ایجاد‌شده را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.»

 

تیم Feral Interactive نوید توسعه‌ بازی‌های بیشتر در آینده برای کاربران نسخه‌ی اینتل مک‌های اپل را داده است. آن‌ها قصد دارند تا زمانی که ممکن است از تراشه‌های اینتل پشتیبانی کنند و طیف گسترده‌ی کاربران این محصولات را به‌ حال خود رها نکنند

بااین‌حال، پایان پشتیبانی از تراشه‌های اینتل با‌‌‌توجه‌‌به پیشرفته‌ترشدن بازی‌ها و نیاز به توان گرافیکی بیشتر، امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود. حتی خود اپل نیز در زمان ارائه‌ی ویژگی‌های جدید برای مک، عموماً کاربران نسخه‌ی اینتل را در نظر نمی‌گیرد که این موضوع می‌تواند آغازی بر پایان عمر محصولات اینتلی کوپرتینویی‌ها باشد.

برای مثال، هفته‌ی گذشته نسخه‌ی پورت‌شده‌ی بازی Total War: Warhammer III تنها برای تراشه‌های اپل منتشر شد و از عرضه‌ی آن برای نسخه اینتل خبری نبود. Feral دلیل این اتفاق را نبود پایداری کافی برای اجرای بازی و مشکلات متعدد پیش رو در روند توسعه برای پردازنده‌های اینتل می‌داند. درنتیجه، پورت بازی Total War Warhammer III برای این دسته از دستگاه‌های اپل به‌کلی کنار گذاشته شد.

به‌باور Feral، آینده‌ی بازی‌های ویدئویی روی پلتفرم اپل بسیار روشن خواهد بود که سکوی پرتاب آن تراشه‌های اختصاصی سری M خواهد بود.

از این رو می گوید: «با بازشدن درهای جدید به روی تیم ما، اشتیاقمان برای نگاهی حرفه‌ای‌تر به پلتفرم اپل و درنظرگرفتن آن به‌عنوان پلتفرم گیمینگ نیز افزایش پیدا کرده است. تمامی تمرکز خود را به پورت و انتشار بازی‌های ویدئویی جدیدتر و باکیفیت‌تر معطوف کرده‌ایم و قصد داریم تاحدممکن از عناوین جدید پشتیبانی کنیم.»

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله