مقاومت گوگل، بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین جهان، در برابر رکود جهانی

به گزارش «بینو» بخش فناوری تبلیغات گوگل در روز سه‌شنبه (4مرداد) گزارشی از درآمد سه ماهه دوم 2022 را منتشر کرد. پس از اعلام نتایج، سهام آلفابت در معاملات 5.5 درصد افزایش یافت. در مقابل، سهام شرکت اسنپ در هفته گذشته بیش از 25 درصد سقوط کرد، زیرا این شرکت توقع خود را از فروش از دست داد و قبلا نسبت به کاهش رشد بازار تبلیغات هشدار داده بود.

طبق داده‌های FactSet و Refinitiv، فروش کسب‌وکار تبلیغات جستجوی گوگل در واقع بالاتر از انتظارات بود که این عملکرد توقع وال استریت را برای فروش به شرکت الفابت نزدیک کرد. در حالی که درآمد حاصل از تبلیغات یوتیوب، محاسبات ابری و واحدهای دیگر آلفابت کمتر از حد انتظار بود.

آنگونه که رویترز گزارش داده است، به باور بر خی از مدیران شرکت آلفابت گوگل نیز  از این عقب نشینی که توسط مشتریانی که با کمبود محصول، تقاضای کمتر و بسیاری از عوامل دیگر مواجه هستند، مصون نیست. زیرا افزایش دستمزدها و همچنین افزایش قیمت سوخت و سایر اقلام نیز برخی از متقاضیان تبلیغات را در سال جاری مجبور کرده است تا بازاریابی تبلیغاتی را کاهش دهند.

با این حال گوگل از طریق عملکردهای مختلف در بازار تبلیغات، درآمد خود را افزایش داد و موفق شد تا نسبت به دیگر شرکت­های رسانه اجتماعی، طوفان ها را پشت سر بگذارد.

به طور کلی، آلفابت درآمد سه ماهه دوم را 69.69 میلیارد دلار گزارش کرده است که 81 درصد از این درآمد از کسب و کار تبلیغات گوگل حاصل می­شود و تقریباً مطابق با میانگین انتظارات( 69.88 میلیارد دلار) عمل کرده است.

همچنین تبلیغ‌کنندگان مسافرتی و خرده‌فروشی باعث افزایش 14 درصدی در فروش آگهی‌های جستجوی گوگل در سه ماهه دوم شدند که با 40.69 میلیارد دلار پیش‌بینی 40.15 میلیارد دلاری را پشت سر گذاشت.

به گفته آلفابت اگر نوسانات ارزی نبود، درآمد آن نزدیک به 72 میلیارد دلار بود. زیرا حدود 55 درصد از فروش این شرکت از خارج از ایالات متحده است. روث پورات، مدیر مالی آلفابت گفت که تاثیر ارز در سه ماهه سوم بیشتر خواهد بود.

دیگر موفقیت‌های حاصل از تعلیق فروش گوگل در روسیه به دلیل جنگ در اوکراین است و درآمد تبلیغات یوتیوب با افزایش و کاهش محبوبیت گزینه‌های تبلیغاتی آن در نوسان است.

طبق داده های FactSet، فروش 6.3 میلیارد دلاری از  «گوگل کلود»  به پیش بینی 6.4 میلیارد دلاری تحلیلگران دست یافت ولی تبلیغات یوتیوب نیز کاهش یافت و به 7.3 میلیارد دلار رسید در حالی که 7.5 میلیارد دلار توسط تحلیلگران تخمین زده شده بود.

فروش 6.3 میلیارد دلاری «گوگل کلود» از پیش بینی 6.4 میلیارد دلاری تحلیلگران کمتر بوده است و به 7.3 میلیارد دلار در برابر برآوردهای 7.5 میلیارد دلاری رسیده است.

سود سه ماهه دوم آلفابت به 16 میلیارد دلار یا 1.21 دلار به ازای هر سهم کاهش یافت، در حالی که میانگین برآورد 1.29 دلار برای هر سهم بود.

با توجه به عادت سرمایه‌گذاران به حاشیه سود ناخالص تا 60 درصد، گوگل، مانند بسیاری از همتایان خود، اخیراً شروع به کند کردن استخدام در برخی واحدها برای مدیریت بهتر هزینه‌ها کرده است.

 

اما در همان زمان، آلفابت با گسترش فضای محاسبات ابری خود، ایجاد دفاتر جدید و ارائه سرویس اینترنت Google Fiber خود به جهان، به جلو حرکت کرد.

اما به طور کلی سهام آلفابت در سال جاری تا کنون بیش از 27 درصد سقوط کرده است که بیشتر از شاخص کل S&P 500 است.

پس از اعلام نتایج آلفابت، سهام شرکت متا که بعد از گوگل دومین سرویس تبلیغات آنلاین بزرگ از طریق فیس­بوک و اینستاگرام است، نزدیک به 3 درصد افزایش یافت.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *