BTS؛ طوفان جهانی فرهنگ کره‌ای

بینو؛؛ فرهنگ کره­ای به وضوح در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است به طوری که بیشتر از فیلم­ های کره ­ای، موسیقی (K-pop) و خدمات زیبایی کره ­ای محبوبیت پیدا کرده است. تاثیر رشد پر رونق فرهنگ کره­ای نه تنها در جامعه غربی بلکه در سایر کشورهای سراسر جهان نیز دیده می­شود.

با توجه به میزان محبوبیت موسیقی کره ­ای (K-pop) در سال­های اخیر، شاهد آن بوده ­ایم که موسیقی حد و مرزی ندارد و موسیقی­ هایی از زبان‌ها، کشورها و فرهنگ‌های مختلف می‌توانند در میان گروهی کاملاً ناشناخته و جدید از مخاطبان، محبوب واقع شوند. «کی پاپ» که از کره جنوبی سرچشمه گرفته است،از این قضیه مستثنا نیست و امروزه مخاطبان زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کرده است.

به عبارت دیگر «کی پاپ» یک ژانر موسیقی است که منشا آن در کره جنوبی است، اگرچه طیف گسترده‌ای از سبک‌های موسیقی را در بر می‌گیرد، اما عموماً به عنوان زیرشاخه‌ای از موسیقی پاپ در نظر گرفته می‌شود. گروه­های موسیقی پاپ کره ­ای تنها به خاطر موسیقی و اشعارشان نیست که مورد توجه قرارگرفته ­اند، بلکه به دلیل ویژگی­های ظاهری، جلوه‌های بصری خیره‌کننده همراه با حرکات هماهنگ و ملودی‌های شگفت‌انگیزشان مورد تحسین قرار گرفته­اند.

گزارشها حاکی از آن است که در سال 2019 صنعت موسیقی کی­پاپ 578 میلیون دلار ارزش داشت، صنعتی که در حال حاضر همچنان در حال رشد است به طوریکه صنعت موسیقی جهان را تحت سلطه خود در آورده است.

با این حال، مطالعات نشان می­دهد قبل از اینکه موسیقی پاپ کره‌ای (K-pop) به شناخت کافی در جهان برسد، موج دیگری با نام «هالیو» (Hallyu) به طور فعال، فرهنگ کره‌ای را در رسانه­ ها اعم از شبکه ­های اجتماعی، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های دیجیتال رایج کرد. در واقع هالیو اشاره به مجموعه ­ای از فرهنگ کره­ای دارد که از طریق رسانه ­ها، توانست به مخاطبانی فراتر از آسیای شرقی از جمله آمریکای لاتین، اروپا و آمریکای شمالی دسترسی پیدا کند.

نکته قابل توجه این است که اخیراً 26 کلمه جدید از زبان کره­ای از جمله واژه «هالیو» که به معنای موج کره ­ای می ­باشد، به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد افزوده شده است!

در این بررسی مروری بر کی پاپ و فعالیت های گروه موسوم به BTS داشته ایم.

برای دانلود PDFروی تصویر کتاب کلیک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله