از خسارتی جبران ناپذیر تا نگرانی از تغییر فرهنگ و آینده‌ای مبهم؛ وجه مشترک همه کارمندان توییتر!

به گزارش «بینو»، توییتر، پرنده پیام رسانی که می‌گوید اخبار سراسر جهان را در کمترین زمان و کوتاه‌ترین کلمات به صورت کامل در لحظه منتشر می‌کند، حالا کارکنانش را از بی‌خبری و عدم شفافیت به خشم رسانده است. کسب اخبار گاه گاه از طریق توییتر و چشم دوختن به صفحات مانیتور و گوشی برای کسب خبر به جای توضیح شنیدن از مدیرانشان به مذاق کارکنان توییتر تلخ و گزنده است.

هفت هزار کارمند توییتر پس از سال‌ها دعواهای مدیریتی، تقاضای فعالان اجتماعی، سرمایه‌گذاران و توییت‌های تند و آتیشین افرادی چون ترامپ به آشوب عادت کرده‌اند. اما برخی از آنها مطابق آنچه که نیویورک تایمز نقل کرده تصریح دارند «خرید شرکت از سوی این میلیاردر دمدمی مزاج بیشتر از بحران‌های گذشته توییتر آنها را نگران کرده است.»

این تعبیر بی‌راه نیست که بگوییم کارمندان توییتر گویی سال 2020 لبخند کاشته بودند و حالا استرس درو می‌کنند؛ زمانی که در ژانویه 2020، هزاران کارمند توییتر در شهر هیوستون برای مراسمی به نام #OneTeam گرد هم آمده بودند و در میانه این مراسم جک دورسی، مدیرعامل وقت توییتر، از حضور یک مهمان ویژه خبر داد. پس از چند لحظه ایلان ماسک در حالی که به سمت جمعیت دست تکان می‌داد با لبخندی بر لب روی نمایشگرهای بزرگ مراسم ظاهر شد. حضار که همان کارمندان توییتر بودند با شادی برای او کف زدند و مشت خود را به نشانه تشویق و تایید ایلان ماسک بالا بردند. یکی از کارکنان فریاد زد «ما دوستت داریم.»

حالا چرخ روزگار به آوریل 2022 رسیده است. کارکنان توییتر می‌گویند بی‌اطلاعی از اوضاع در این جدال دوهفته‌ای آنها را کلافه کرده است. آنگونه که نیویورک تایمز نقل کرده مدیریت حتی پس از انعقاد قرارداد در روز دوشنبه نیز به ندرت از پیامد و معنای این قرارداد برای آنها صحبت کرده است. آنها از «پاراگ آگراوال»، مدیرعامل توییتر، در این باره سوال کردند، از ماسک در توییتر سوال پرسیدند و برخی حتی به سراغ «چارلز شواب»، شرکتی که سهام‌ آپشن آنها را مدیریت می‌کند، رفتند تا در مورد تاثیرات فروش شرکت بپرسند. اما به گفته ۱۱ کارمند توییتر که اجازه صحبت علنی نداشته و هویت‌شان افشا نشده، کارکنان با وجود تمام تلاش‌ها پیش از نهایی شدن قرارداد پاسخ چندانی دریافت نکردند!

Casey Newton خبرنگاری است که، برای ثبت احساسات واقعی و لمس تجربی حالات کارمندان توییتر در روز اعلام تغییر مالکیت به این شرکت رفته و به ثبت مشاهدات عینی خود پرداخته است. آنگونه که وی نقل کرده است، لحظاتی قبل از اینکه ایلان ماسک به صورت رسمی مالک توییتر شود، کانال‌های Slack این شرکت با یک جو عصبی و پرتنشی رو به رو شده بود. روزها از زمانی که مدیریت توییتر چیزی را با آنها به اشتراک گذاشته بود می‌گذشت، و پس از گزارش‌های آخر هفته مبنی بر قریب‌الوقوع بودن فروش، کارمندان به دنبال پاسخ بودند.

ساعت های اول صبح دوشنبه (به وقت محلی) هیچ کدام نیامدند. کارمندان به این خبرنگار گفتند که کار به طور کلی متوقف شد. یکی گفت: مانند کلاسی که معلم در آن دیر می‌آید و دانش‌آموزان در تلاش برای خودگردانی هستند. دیگری گفت: یک «جهنم».

یکی از موضوعات جالب توجه نقل شده در گزارش این خبرنگار که در پلتفرمر «platformer» و ورج «verge» منتشر شده این است که به قول خودش با خوشرویی از کارمندان پرسیده آیا کسی از کارکردن برای ایلان ماسک هیجان زده است یا خیر؟ و جالب آنکه آنگونه که نوشته ده‌ها پاسخ دریافت کرده که بسیاری از آن‌ها آنقدر زشت است که غیر قابل نگارش باشد!

«سپس، درست قبل از بسته شدن بازارها، خبر رسید: هیأت مدیره پیشنهاد ماسک را برای خصوصی کردن شرکت به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار یا هر سهم ۵۴.۲۰ دلار پذیرفته بود. آنچه چند هفته پیش به عنوان «بزرگترین سهام دار» آغاز شد، با واگذاری کل توییتر به ماسک به پایان خواهد رسید.» این زمانی است که به نقل از کیسی نیوتن کارمندان توییتر گفتند که احساسات در کانال های عمومی اسلک (Slack) تا حد زیادی نگران کننده و منفی باقی ماند. به عنوان نمونه یکی از کارمندان گفته «من متعجبم که چطور مردم در حال تسلیم شدن هستند» و دیگری تعبیر «ناامید کننده و هولناک بزرگ» را برای این معامله به کار برده است.

البته این خبرنگار معتقد است که پاسخ‌ها در بحث های تک به تک و فردی، نسبت به پاسخ‌های در جمع، پاسخ های خنثی تری بود. به عنوان نمونه حتی برخی از کارمندان از این ایده استقبال کردند و معتقد بودند یک توییتر خصوصی که توسط ایلان ماسک اداره می‌شود، شانس بیشتری برای بهبود خدمات نسبت به یک شرکت دولتی دارد که به سهامدارانش وابسته است. آنها این واقعیت را دوست دارند که او می خواهد ربات های مضر را حذف کند و نحوه عملکرد الگوریتم های توصیه را شفاف تر کند.

اگرچه خبرنگار «نیویورک تایمز» نیز از نگرانی‌های عموم کارمندان نوشته و تاکید کرده: «کارمندان گفتند که نگرانند آقای ماسک سال‌ها تلاشی را که برای پاکسازی گوشه‌های سمی این پلتفرم انجام داده‌اند، خنثی کند، از سوی دیگر پاداش سهام آنها را در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت حذف و فرهنگ توییتر را با شیوه مدیریت غیرقابل پیش‌بینی و اعلامیه‌های ناگهانی‌اش مختل کند.»

اگرچه این نگرانی چندان هم بی‌دلیل نیست و در جلسه عمومی که در بعدازظهر همان روز برگزار شد به کارمندان گفته شد پس از خصوصی شدن شرکت کارمندان، حقوق صاحبان سهام و به عبارتی مزایای هام را که پیش از این دریافت می کردند دیگر دریافت نخواهند کرد. از این رو یافتن پاسخ این سوال که «آیا کار کردن در توییتر فارغ از هر چیز از نظر اقتصادی منطقی است» به دغدغه اصلی چت‌های گروهی کارمندان توییتر تبدیل شد.

از این رو یکی از نگرانی‌های اصلی کارکنان توییتر این است که خرید شرکت از سوی ماسک چه پیامد مالی‌ای برای آنها دارد. بسیاری از کارکنان توییتر ۵۰ درصد یا بیشتر پاداش خود را از طریق سهام توییتر دریافت می‌کنند. برخی کارکنان می‌گویند قیمت ۵۴.۲۰ در ازای سهمی که ماسک پیشنهاد کرده در بلندمدت ارزش این پاداش‌ها را کاهش می‌دهد.

این سردرگمی و ناامیدی به حدی است که به عنوان نمونه یکی از کاکنان توییتر توییت کرد: «لطفاً کسی می‌تواند به من بگوید که آیا من ثروتمند هستم یا اخراج شده ام» توییتی که با باز نشر بسیار به عنوان مشت نمونه خروار از حال و هوای سرمایه انسانی توییتر در رسانه‌های مختلف مواجه شد.

انتظار می رود بسته شدن و به عبارتی نهایی شدن این قرارداد حدود شش ماه طول بکشد. در آن زمان، به نظر می رسد که مدیر عامل فعلی توییتر، پاراگ آگراوال، شرکت را ترک کند، اگرچه او در جلسه بعد از اعلام مالکیت ایلان ماسک در جمع کارمندان، این موضوع را نگفت. با اینحال به آینده‌ای بسیار نامعلوم تأکید کرد.

کارمندان توییتر در این جلسه سوالات زیادی درباره برنامه‌های شرکت، تعدیل نیروی احتمالی و استدلال هیئت مدیره برای فروش شرکت داشتند. آگراوال در واکنش به این سوال‌ها گفت کارمندان باید این پرسش‌ها را از خود ایلان ماسک بپرسند و تنها گفت که در کوتاه مدت اخراج نخواهند شد و فعلا خبری از تعدیل نیرو نیست. اگرچه او در مورد توقف استخدام اظهار نظر نکرد. (با این حال، یک توقف جزئی در ویژگی‌های جدید وجود دارد، اگرچه در مواقعی که توجه زیادی در توییتر وجود دارد و شرکت نمی‌خواهد باگ جدیدی معرفی کند، این کاملاً استاندارد است.)

«برت تیلور»، رئیس هیئت مدیره گفت پس از تکمیل این قرارداد، هیئت مدیره به کار خود پایان می‌دهد. با این حال، او به کارمندان اعلام کرد که یکی از اولویت‌های این توافق تداوم فعالیت‌های شرکت تا زمان تکمیل شدن قرارداد بوده است. سکوتی که هنگام مذاکرات شاهد بودید یکی از روند‌های رایج این نوع جنگ و جدال‌هاست. معمولاً زمانی که هیات مدیره با بانکداران، وکلا و شرکت‌های بزرگ روابط عمومی سر و کله می‌زند، کارکنان بی‌اطلاع هستند. اما برای کارکنان توییتر، شرکتی که خودش را به مرکز اخبار جهان تبدیل کرده، کسب اطلاع از طریق توییتری که خودشان ساخته‌اند تلخ و ناخوشایند بود.

او افزود: «[این قرارداد] به کارمندان اجازه می‌دهد به تلاش خود برای کسب موفقیت برای شرکت در حین انجام معامله و تا زمان تکمیل آن ادامه دهند.»

شین ادگت، مشاور عمومی توییتر، پیشتر در تلاش برای رفع نگرانی‌های مالی کارکنان به آنها گفته بود: «هر خریدار احتمالی باید سهام کارکنان را «در حالت فعلی» نگه دارد یا یک پاداش مثلاً نقدی و معادل آن برایشان در نظر بگیرد.»

توییتر در سال ۲۰۲۱ دائم در حال استخدام بوده و ۶۳۰ میلیون دلار پاداش مبتنی بر سهام را برای استخدامی‌های جدید هزینه کرده است. این مقدار نسبت به سال قبل (۲۰۲۰) ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده بود. همچنین توییتر در گزارش درآمدی ماه فوریه پیش‌بینی کرده بود امسال چیزی بین ۹۰۰ تا ۹۲۵ میلیون دلار برای پاداش مبتنی بر سهام هزینه می‌کند.

یکی دیگر نکات قابل توجه این است که استخدام سخت‌تر خواهد بود. از این رو یکی از کارمندان ارشد توییتر حال خودش را با اعلام خبر مالکیت ایلان ماسک اینگونه توصیف کرد: «من در حالی که دارم به یک کاندیدا آفر می‌دهم (پیشنهاد کار می دهم) و ناگهان خبر ایلان ماسک می‌آید.»

در همین راستا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از شرایط سخت توییتر برای جایگزینی نیروهایی که این شرکت را ترک خواهند کرد نوشته است.

بر اساس اسناد داخلی که تلاش‌های استخدام شرکت توییتر را تشریح می‌کند و توسط روزنامه تایمز مشاهده شد، کمپین ماسک همچنین شروع به کاهش تلاش‌های توییتر برای جذب کارمندان جدید کرده است. در این اسناد آمده است که استخدام کنندگان احتمالی نسبت به برنامه‌های ایلان ماسک برای تغییر توییتر و تعدیل محتوای آن ابراز تردید کرده‌اند.

اما بر اساس مستندات داخلی مربوط به تلاش‌های استخدامی توییتر، کمپین ماسک باعث مشکلاتی برای جذب نیروی جدید شده است. بر اساس این مستندات، گزینه‌های استخدامی‌ از برنامه‌های ماسک برای متحول کردن توییتر و کاهش نظارت توییتر انتقاد کرده‌اند. این افراد نگران‌اند در صورت خصوصی شدن توییتر، سهامی که این شرکت به آنها پیشنهاد کرده ارزش خود را از دست بدهد.

به‌علاوه برخی کارکنان هم توییتر را به استعفا تهدید کرده‌اند. آنها پیش از این نیز گفته‌ بودند اگر توییتر به ماسک فروخته شود از این شرکت خارج می‌شوند. این موضوع می‌تواند مشکل جذب نیرو را تشدید کند.

بلومبرگ نیز گزارش داده که خود توییتر نیز در مورد نحوه واکنش کارکنان خود عصبی است. از این رو به گفته افراد آگاه، شرکت توییتر پس از پذیرفتن پیشنهاد 44 میلیارد دلاری ثروتمندترین مرد جهان، ایلان ماسک، تغییرات را در پلتفرم شبکه اجتماعی خود تا روز جمعه قفل کرد و همچنین تغییرات غیرمجاز را برای کارمندان دشوارتر کرد.

افرادی که خواستند نامشان فاش نشود، به بلومبرگ گفتند «در حال حاضر، توییتر اجازه به‌روزرسانی محصولات را نمی‌دهد مگر اینکه برای کسب‌وکار حیاتی باشند.»

شاید در همین راستا باشد که برخی صفحات کارمندان توییتر که توییت‌هایی از حال و هوای توییتر به صورت مستقیم به تصویر کشیده بودند، قفل شده است. به گزارش «بینو» به عنوان نمونه در یکی از این توییت‌ها یکی از کارمندان توییتر در این شرکت با حالی ناامید تصویری همراه با لیوان شرکتی خود منتشر کرده و نوشته بود: « وضعیت شرکت توییتر: ما هنوز زنده ایم عزیزم ویییییی» ساعتی پس از این توییت صفحه شخصی این فرد قفل شد.

دیوید لارکر، استاد حسابداری و حاکمیت شرکتی در دانشگاه استنفورد، به نیویورک تایمز می‌گوید اگر توییتر ارزش خرید دارد، بیشتر ارزش را مدیون کارکنانی است که این خدمت را ساخته و مدیریت می‌کنند. او می‌گوید:‌ «پیش‌بینی این موضوع دشوار است که چه می‌شود. اگر این شرکت با آنچه فکر می‌کردند برایش کار می‌کنند تفاوت پیدا کند این موضوع برای روابط کاری ناراحت‌کننده است.»

ماسک در مستندات رگولاتوری، توییت و صحبت‌های علنی خود برخی از اهدافش را بیان کرده: «شرکت باید تقریباً تمام سیاست‌های نظارتی را اصلاح کند. این سیاست‌ها محتوایی مثل تهدید‌های خشونت‌آمیز، آزار و اسپم را ممنوع می‌کنند. به‌علاوه ماسک خواستار شفافیت بیشتر الگوریتمی است که برخی توییت‌ها را پررنگ می‌کند و در صفحه اصلی کاربران قرار می‌دهد و در آخر هم توییتر باید خصوصی شود.»

از این رو به نظر می رسد حداقل تا حدی احتمال وجود دارد که شرکت شاهد ریزش قابل توجهی باشد، به ویژه در رده‌های مدیریتی و در تیم های «سلامت» که برای مبارزه با آزار و اذیت و سوء استفاده کار می‌کنند. به هرترتیب اگر ایلان ماسک بخواهد براساس انتقادات این مدت اخیرش، نظارت‌ها را تعدیل نماید، خواه ناخواه بسیاری از کارمندان در سمت‌های مختلف توییتر ناگهان برای این شبکه اجتماعی بی‌ربط تلقی می شوند و در صورت عدم امکان جابه جایی به بخش‌های دیگر باید این شرکت را ترک کنند.

مطابق آنچه که روزنامه نیویورک تایمز نقل کرده است توییتر از سال ۲۰۰۸ که بیست و پنجمین کارمند خود را برای مقابله با سوءاستفاده‌های این پلتفرم استخدام کرد مدام سیاست‌های نظارت بر محتوای خود را توسعه داده است. در حال حاضر تعداد کارکنان این تیم‌های نظارت و امنیت به صدها نفر رسیده است.

بسیاری از کارکنان توییتر به‌شخصه حتی اگر مستقیماً هم در زمینه نظارت بر محتوا فعالیت داشته باشند برای ترویج مکالمه سالم ارزش قائل‌اند و به گفته ۶ تن از کارکنان، همین کارکنان باعث شدند تا مدیران فعالیت خود را در زمینه نفرت‌پراکنی و شایعات بیشتر کنند. حالا این دسته از کارکنان معتقدند پیشنهاد ماسک برای بازگشت به روزهای اولیه تلاش‌شان را بی‌ثمر می‌کند.

به طور کل فضای ناامیدی را می‌توان فضای غالب در میان مدیران و کارکنان شرکت توییتر خواند.

اگرچه بخش دیگری از کارکنان هم نظر متفاوتی دارند. آنها می‌گویند همکاران‌شان بیش از حد به طیف چپ سیاسی کشیده شده‌اند و آنهایی که طرفدار برنامه‌های ماسک هستند فضای مناسبی برای اظهارنظر ندارند و احساس راحتی نمی‌کنند. در تحقیقی با اپلیکیشن Blind که مبتنی بر گمنامی است و روی نزدیک به ۲۰۰ کارمند توییتر انجام شد، ۴۴ درصد از کارکنان در مورد برنامه ماسک نظر ممتنع دادند، ۲۷ درصد اعلام علاقه‌مندی و ۲۷ درصد هم اظهار تنفر کردند.

با این حال مدیران و کارکنان توییتر در مورد تغییر الگورتیم با ماسک هم‌نظر هستند. به عقیده آنها این الگوریتم هنوز در مراحل اولیه است و تکمیلش سال‌ها زمان می‌برد. اما رسیدن به این هدف نیازمند صبر است و با توجه به رفتار ماسک، صبر از نقاط قوت او به نظر نمی‌رسد.

البته نکته مثبت این معامله از نگاه کارکنان است که گزارش درآمد این شرکت در روز پنجشنبه دیگر پتانسیل افزایش سهام آن را ندارد. اگرچه مانند همه چیزهای مربوط به داستان توییتر-ماسک در ماه گذشته، پیش بینی آن بسیار دشوار است.

از سوی دیگر، زمانی که ماسک پیشنهاد خود را ارائه کرد، همه چیز به طور عادی پیش رفت. به عنوان یک تاکتیک مذاکره، هیأت مدیره استراتژی «قرص سمی» را برای جلوگیری از تصاحب بیشتر شرکت توسط ماسک در نظر گرفت. این مقوله ماسک را مجبور کرد تا ثابت کند که واقعاً بودجه لازم برای انجام معامله را دارد. او این کار را کرد و هیأت مدیره گزینه های خود را بررسی کرد. در نهایت، حق بیمه 38 درصدی که ماسک نسبت به قیمت فعلی سهام خود ارائه کرد، بهترین معامله ای بود که اعضای آن می توانستند به دست آورند.

در نهایت، این فقط یک تجارت بود. بدون تعارف باید پذیرفت توییتر مدت‌هاست که عملکرد ضعیفی داشته است، و مدیران سابقی که مخاطب صحبت خبرنگار «ورج» بودند، از اینکه شرکت اکنون فرصتی واقعی برای ایجاد تغییرات اساسی دارد، خیالشان راحت بود. توییتر به‌عنوان یک شرکت خصوصی، که تنها به منافع یک فرد وابسته است، ممکن است بتواند خود را به گونه‌ای تغییر دهد که هرگز نمی‌توانست در حالت اجبار به ارائه گزارش‌های درآمد فصلی تغییر کند.

شاید بر همین اساس است که جک دروسی خصوصی کردن و خروج توییتر از بازار وال استریت را اولین گام صحیح این شرکت می‌داند و با توجه به ارتباط خوبی هم که با مدیرعامل تسلا دارد از همان ابتدا بر خلاف بدنه و کارکنان توییتر حامی این معامله بود.

از این رو مدیرعامل پیشین توییتر به دنبال اعلام خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک، در رشته توییتی نظرات خود را در این باره اعلام کرد. او ابتدا آهنگی از گروه Radiohead به نام Everything In Its Right Place به معنای «همه چیز سر جایش است» را منتشر کرد و بعد از عشقش به توییتر نوشت. او گفت این شبکه اجتماعی نزدیک‌ترین چیز به یک اجماع جهانی است.

دورسی در توییت بعدی خود افزود: «ایده و سرویس تنها چیزهایی هستند که برای من اهمیت دارند، و هر کاری خواهم کرد تا از این دو محافظت کنم. توییتر به‌عنوان یک شرکت همیشه تنها مشکل و بزرگ‌ترین پشیمانی من بوده است. این شرکت تحت مالکیت وال استریت و مدل درآمدزایی بر مبنای تبلیغات قرار داشت. بازپس‌گیری آن از وال استریت اولین گام صحیح محسوب می‌شود

موسس توییتر در ادامه تاکید کرد که اساسا به نظرش هیچ‌کس نباید مالک یا مدیر توییتر باشد. این پلتفرم نه یک شرکت بلکه باید یک کالای عمومی در سطح پروتکل باشد.

به باور دورسی اما حالا که مشکل شرکت بودن برای توییتر پیش آمده، ایلان تنها راهکاری است که او به آن اطمینان دارد. دورسی گفت به ماموریت ماسک در گسترش آگاهی اعتماد دارد.

جک دورسی در ادامه افزود: «هدف ایلان در ساخت پلتفرمی که تا حد ممکن قابل اعتماد و دربرگیرنده سلایق مختلف باشد، اتفاق درستی است. این همان هدف پاراگ [آگراوال] است و به همین خاطر او را [برای مدیرعاملی] برگزیدم. از هر دوی شما برای خارج کردن شرکت از این وضعیت غیرممکن سپاسگزارم. راه درست همین است…و از صمیم قلب به آن باور دارم.»

مدیرعامل پیشین توییتر در آخر صحبت‌های خود گفت خوشحال است که توییتر به‌عنوان بستر گفتگوهای عمومی در سراسر دنیا و در میان ستارگان به کارش ادامه می‌دهد. او با این پیام احتمالا به فعالیت‌های شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک و جاه‌طلبی‌های او برای کلونی‌سازی در سیارات دیگر اشاره داشته است.

به گزارش «بینو» جک دورسی در زمان استعفایش از مدیرعاملی توییتر هم تأکید کرده بود که به نظرش توییتر اکنون آمادگی جدا شدن از بنیانگذارش را دارد و گفته بود: «من معتقدم که بسیار مهم است که یک شرکت بتواند به تنهایی، فارغ از نفوذ یا هدایت موسس خود بایستد. من می خواهم همه شما بدانید که این تصمیم من بود و من صاحب آن هستم. البته برای من سخت بود. من این خدمات و شرکت را دوست دارم و همه شما را بسیار دوست دارم. من واقعاً غمگین هستم … در عین حال واقعاً خوشحالم. شرکت های زیادی وجود ندارند که به این سطح برسند. بنیان‌گذاران زیادی نیز وجود ندارند که منافع شرکتشان را به منافع خود ترجیح بدهند. می دانم که ثابت خواهیم کرد این اقدام حرکت درست بوده است.»

اگرچه برخی از هزاران کارمند توییتر که در مراسم جشن ژانویه #OneTeam  سال 2020در شهر هیوستون حاضر بودند نیز همان زمان جزو منتقدان ایلان ماسک محسوب می‌شدند ولی عمده حاضرین چشم و گوششان را متوجه سخنانش کرده بودند. ماسک آن زمان می‌گفت: «شرکت توییتر باید با متمایز کردن روبات‌ها و جاعلان از انسان‌های واقعی این پلتفرم، نظارت را تقویت کند.» جک دورسی در مراسم ۲۰۲۰ از ماسک با خنده پرسید: «کلی می‌پرسم، آیا دوست داری توییتر را اداره کنی؟» کارکنان توییتر خندیدند و ماسک هم پاسخ فوری به این سوال نداد.

چرخ روزگار چرخید، نظر ایلان ماسک هم، خنده آن روز کارکنان توییتر هم!

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله