نقش رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران

بینو؛؛ امروزه گسترش رسانه‌های اجتماعی تا آنجاست که این رسانه‌ها را به یکی از منابع اصلی دریافت خبر در میان مردم تبدیل کرده است. سرعت انتشار اخبار در رسانه‌های اجتماعی از یک سو و همچنین انتشار اعم از بازنشر و تولید هر نوع خبر (بدون توجه به صحت و سقم) از سوی کاربران، به اخبار این رسانه‌ها نسبت به رسانه‌های رسمی سنتی رنگ و بویی متفاوت داده است. این مهم در شریط بحرانی بیش از پیش جلوه‌گری می‌نماید. بی‌تردید رسانه‌ها به دلیل توانایی در جهت‌دهی به افکار عمومی، نقش اساسی در مراحل مختلف بحران ایفا می‌کند.

در این میان نقش دوگانه رسانه‌ها در بحران‌زایی و بحران‌زدایی، برجسته‌سازی و کوچک‌نمایی، امیدزایی و امیدزدایی و…  نیز در رسانه‌های اجتماعی با اثربخشی بیشتری نسبت به رسانه‌های سنتی همراه است. همانگونه که در اتفاقات و حوادث کوچک و بزرگ نیز شاهد این نقش بوده‌ایم. به عنوان نمونه شاهد وحدت ملی و جمع آوری کمک‌های مردمی در مواردی چون زلزله بوده‌ایم و از سوی دیگر در برخی موارد با دمیدن در شکاف‌های قومیتی و پنهان کردن حقایق در پشت نقاب برخی کاه‌های حقیقت، کوه‌هایی دروغین از آشوب ساخته شده است.

نشر تازه «بینو» در 178 صفحه، ترجمه « Social Media in Crisis Management: An Evaluation and Analysis of Crisis Informatics Researc» است که به صورت اختصاصی توسط پژوهشگران دفتر مطالعات رسانه‌های نوین  «بینو» ترجمه شده است.

این مقاله به قلم کریستین روتر، ، اماندا لی هیوزو  مارک-اندره کافهولد در مجله بین المللی تعامل انسان- کامپیوتر سال 2018 منتشر شده است. روتر استاد دانشگاه فنی دارمشتات آلمان و ناظر گروه تحقیقاتی KontiKat است. لی هیوز نیز که در توضیحات تکمیلی انتهای مقاله لقب پروفسور را به خود اختصاص داده است استاد دانشگاه ایالتی یوتا در امریکا است. آنطور که از توضیحات ابتدایی و انتهایی مقاله پیداست کافهولد از همکاران روتر در دانشگاه دارمشتات المان و گروه تحقیقاتی  KontiKat محسوب میشود. اگرچه وی کارشناس ارشد است به لحاظ جایگاه در رتبه پایین تری نسبت به روتر یعنی استاد خود برخوردار است.

همانگونه که اشاره شد مقاله مورد بحث در مجله بین‌المللی «تعامل انسان- کامپیوتر» منتشر شده است. این ژورنال معتبر علمی بین المللی ذاتاً میان رشته ای است و تحقیقات در زمینه ارتباطات، محاسبات، هوش مصنوعی، روانشناسی، زبانشناسی، طراحی ، مهندسی و سازمان‌های اجتماعی و … را در بر می گیرد. این تحقیقات عمدتا مربوط به طراحی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و استفاده از سیستم های نوآورانه تعاملی است. گردانندگان و بنیانگذارن این مجله معتقدند که برای تولید بینش نظری در این منطقه پیچیده و استقرار موثر فن آوری های نوآورانه در جوامع کاربر محور، به موضوعات میان رشته‌ ای نیاز است.

بهره‌گیری از منابع مختلف در این مقاله، آن را به عنوان مقاله‌ای مرجع در این حوزه مطرح کرده است.

در این کتاب می‌خوانید:

ارزیابی و تجزیه و تحلیل پژوهش‌های انفورماتیک بحران

انواع تحقیقات انفورماتیک بحران

بررسی تجربی استفاده از رسانه های اجتماعی

گردآوری و پردازش داده های رسانه های اجتماعی

طراحی، ساخت و ارزیابی سیستم

انواع تعامل: ا لگوهای کاربرد در انفورماتیک بحران

خودیاری جوامع، ارتباطات بحران، استفاده از محتوای تولید شده توسط شهروندان، مدیریت سازمانی بحران و …

دریافت نسخه دیجیتال از اینجا

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *