به رغم استقبال کم مشترکین؛ نتفلیکس در حال تلاش برای تصاحب میدان بازی‌های ویدیویی

 

  • نتفلیکس قصد دارد تا پایان سال کاتالوگ بازی های ویدیویی خود را از 24 بازی به 50 بازی افزایش دهد و سرمایه گذاری قابل توجهی را در این حوزه رقم بزند.

 

  • طبق داده‌های شرکت تحلیل برنامه Apptopia ، پلتفرم بازی‌های موبایلی نتفلیکس از زمان راه‌اندازی آن در نوامبر سال 2021، کمتر از ۱ درصد از 221 میلیون مشترکین نتفلیکس را جذب کرده است.

 

  • در مجموع، این بازی ها 23.3 میلیون بار در سراسر جهان دانلود شده­ اند و به‌طورمیانگین ۱٫۷ میلیون کاربر روزانه دارند.

 

  • مدیران ارشد نتفلیکس می‌گویند ما باید با داشتن بهترین‌های مطلق در زمینه بازی، مشترکین خود را راضی کنیم. ما باید در این زمینه عالی باشیم. صرفاً حضور در این عرصه فایده‌ای ندارد.

 

به گزارش «بینو» نتفلیکس در حال سرعت بخشیدن به ورود به بازی های ویدیویی است و قصد دارد تا پایان سال کاتالوگ پیشنهادات خود را دو برابر کند، اما در حال حاضر تعداد کمی از مشترکین این غول پخش جریانی و صنعت استریم در حال بازی هستند.

از نوامبر گذشته، این شرکت این بازی‌ها را به عنوان راهی برای درگیر نگه‌داشتن کاربران بین نمایش‌های منتشر شده عرضه کرده است. آنگونه که CNBC گزارش داده است، بازی ها فقط برای مشترکین قابل دسترسی هستند، اما باید به عنوان برنامه های جداگانه دانلود شوند.

به گفته شرکت تحلیل اپلیکیشن Apptopia، این بازی ها در مجموع 23.3 میلیون بار دانلود شده اند و به طور متوسط روزانه 1.7 میلیون کاربر دارند. بر این اساس تعداد بازیکنان و به عبارتی علاقه مندان به بازی‌های نتفلیکس کمتر از 1 درصد از 221 میلیون مشترک غول صنعت فیلم و سریال خانگی است.

اهمیت بازی‌ها در استراتژی کلی نتفلیکس در ماه‌های اخیر افزایش یافته است زیرا این شرکت با تشدید رقابت برای جلب توجه کاربران مواجه است. در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، نتفلیکس نزدیک به یک میلیون مشترک خود را از دست داد. این میزان در حالی بود که در 3 ماهه اول نیز از دست دادن 200 هزار مشترک برای نتفلکیس بسیار فاجعه آفرین و خبرساز بود. چرا که از دست دادن این میزان مشترک در دهه اخیر برای نتفلیکس بی‌سابقه بشمار می‌آمد.

از نوامبر سال گذشته‌ (آبان و آذر ۱۴۰۰)، نتفلیکس میزبان بازی‌هایی سرگرم‌کننده شده است تا کاربران ببشتری را در پلتفرم خود نگه دارد. بازی‌های نتفلیکس برای کاربران اشتراکی دردسترس هستند؛ با این حال این بازی‌ها در اپ استور iOS منتشر می‌شوند، و باید به طور جداگانه دانلود شوند و امکان تجربه‌ی آن‌ها در داخل پلتفرم نتفلیکس وجود ندارد. بر اساس داده‌های به اشتراک گذاشته شده در کنفرانس مطبوعاتی درباره سود سه ماهه دوم سال 2022، به رغم افزایش 9 درصدی درآمد نتفلیکس نسبت به سال قبل، غول استریم 1.3 میلیون مشترک خود را در طول سه ماهه از دست داد.

نتفلیکس دلیل از دست دادن مشترکان خود را اشتراک گذاری حساب با دیگران و وجود رقبا اعلام کرده بود همچنین این شرکت در ماه ژانویه2022  قیمت تمام طرح­های خود را افزایش داد و این نیز دلیلی بر ریزش مشترکین نتفلیکس بود. در حال حاضر غول صنعت استریم فیلم و سریال تلاش می‌کند تا از طریق یک اشتراک جدید و مقرون به صرفه که توسط تبلیغات پشتیبانی می‌شود و قرار است در اوایل سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود، برخی از مشترکانی را که نتفلیکس را به دلیل افزایش هزینه‌ها رها کرده‌اند، جذب کند.

نتفلیکس سال گذشته در نامه ای به سهامداران اپیک‌گیمز (Epic Games) و تیک تاک (TikTok) را به عنوان بزرگترین رقبای خود در دستیابی به زمان سرگرمی مردم معرفی کرد.

در همین راستا تام فورته، تحلیلگر ارشد دی ای دی دیویدسون، می‌گوید: «یکی از مزایای متعدد نتفلیکس در تعقیب این استراتژی، توانایی افزایش تعامل فراتر از زمانی که نمایش برای اولین بار روی پلتفرم منتشر شد، است.»

با این حال، گرگ پیترز (Greg Peters) ، مدیر عامل نتفلیکس، سال گذشته گفت که این شرکت «ماه‌ها و واقعاً، سال‌ها» را صرف آموختن کرده است و در حال تلاش است که متوجه بشود که چگونه بازی‌ها می‌توانند مشترکان و کاربران را در این سرویس نگه دارند.

پیترز در جریان کنفرانس مالی سه ماهه چهارم 2021 نتفلیکس گفت: «نگاه ما به بازی آزمایشی خواهد بود و چیزهای زیادی را امتحان خواهیم کرد. اما من می‌توانم بگویم نگاهی که ما به این امکان بلندمدت داریم، بیشتر حول توانایی ما برای ایجاد ویژگی‌هایی است که به جهان‌ها، شخصیت‌ها، داستان‌هایی که می‌سازیم مرتبط هستند.» به عبارتی او تأکید کرد که تمرکز آنها بر ساخت بازی‌هایی مرتبط با فیلم‌ها سریال‌های اختصاصی این پلتفرم خواهد بود.

کاتالوگ فعلی این شرکت از 24 برنامه بازی، انواع ژانرها و نمایش های نتفلیکس را پوشش می دهد، مانند Stranger Things: 1984. برخی از آنها از بازی‌های کارتی محبوب مانند “Mahjong Solitaire” و “Exploding Kittens” الگوبرداری شده‌اند.

به گفته یکی از نمایندگان شرکت، این کاتالوگ تا پایان سال به 50 بازی افزایش خواهد یافت، از جمله “Queen’s Gambit Chess” که بر اساس سری موفق نتفلیکس ساخته شده است.‌

 

احتیاط، ابهام و سکوت خبری تعمدی

به گزارش «بینو» نتفلیکس همواره در مورد اینکه چگونه می‌خواهد بازی‌های ویدیویی را به جای یک سرگرمی جانبی، به بخش اصلی استراتژی این شرکت تبدیل کند، محتاط بوده و با ابهام برخورد کرده است.

در همین راستا لیان لومب، رئیس بخش خارجی نتفلیکس می‌گوید: ما هنوز عمداً همه چیز را کمی مسکوت نگه می‌داریم، زیرا هنوز در حال یادگیری و آزمایش هستیم و سعی می‌کنیم بفهمیم چه چیزهایی قرار است واقعاً همسو با علاقه مشترکین ما شود، مردم چه بازی‌هایی را می‌خواهند انجام دهند.

نتفلیکس در اوایل سال جاری اشاره کرد که مجوز مالکیت معنوی محبوبیت را برای بازی‌های جدید اضافه می‌کند.

پیترز (مدیر ارشد اجرایی) نیز در ژانویه 2022 گفته بود: «ما برای صدور مجوز، دسترسی به IP بازی بزرگی که مردم آن را تشخیص می دهند، آماده هستیم. و من فکر می‌کنم شما شاهد وقوع برخی از این اتفاقات در سال آینده خواهید بود.»

نتفلیکس برای توسعه 24 بازی فعلی خود از توسعه دهندگان خارجی بهره برده است و از سوی دیگر در سال گذشته سه شرکت توسعه دهنده بازی‌های ویدیویی را خریداری کرده است. همه اینها باعث افزایش سرمایه گذاری می شود. اگرچه نتفلیکس مبلغی را که برای توسعه بخش بازی های ویدیویی خود هزینه کرده است، فاش نکرده است، اما تلاش ها حاکی از سرمایه گذاری نتفلکیس بر بازی دارد. به عنوان نمونه خرید توسعه دهنده فنلاندی Next Games توسط نتفلیکس حدود 72 میلیون دلار برای این استریمر هزینه داشت.

مایک پرولکس، تحلیلگر Forrester، در همین راستا خاطرنشان کرده است که نتفلیکس به آرامی روی بازی سرمایه گذاری کرده است و به نظر می رسد که این چیزی است که او در این مرحله بیشتر به عنوان یک آزمایش در نظر می گیرد. او اشاره کرد که بیشتر مردم نتفلیکس را با بازی‌ها مرتبط نمی‌دانند.

بر اساس گزارش Apptopia، تاکنون، ارقام دانلود برای بازی‌های نتفلیکس بسیار کمتر از بازی‌های پیشرو موبایل – Subway Surfers، Roblox و Among Us، برای چند نفر است – که هر کدام بیش از 100 میلیون دانلود دارند. با این حال، پس از یک روند نزولی که در دسامبر آغاز شد، دانلودها به آرامی از ماه می افزایش یافته است.

رید هستینگز، یکی از بنیانگذاران نتفلیکس در ماه ژانویه 2022 گفته بود: «ما باید با داشتن بهترین‌های مطلق در این دسته، مشترکین خود را راضی کنیم. ما باید در این زمینه عالی باشیم. صرفاً حضور در عرصه بازی فایده‌ای ندارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله